Vineri, 11 noiembrie, în Amfiteatrul III.11 al Facultăţii de Litere de la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” (UAIC) din Iaşi a avut loc o întîlnire a studenților de la Jurnalism și Științele Comunicării cu profesorul Helge Rønning, de la Departamentul media şi comunicare al Universității din Oslo, Norvegia. Dialogul s-a construit pe tema „Are Social Media Really Social?” („Sînt reţelele de socializare cu adevărat pentru socializare?”). Evenimentul a fost organizat de Ambasada Norvegiei la Bucureşti, în parteneriat cu Universitatea „Alexandru Ioan Cuza”.

Întîlnirea a fost moderată de lect. univ. dr. Alexandru Lăzescu, şeful Catedrei de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării a UAIC, iar invitați au fost Nora Ioniţă, specialist relaţii publice şi comunicare Evolution Media Bucureşti şi Alexandru Grigoraş, de la Departamentul de Marketing Educaţional, Evenimente şi Imagine Academică al UAIC.

Dezbaterea a început cu o introducere realizată de lector univ. dr. Alexandru Lăzescu asupra temei de discuţie, urmată de o prelegere a profesorului norvegian.
„Una dintre întrebările pe care mi le-am pus şi pe care am adresat-o şi prietenilor mei este: de ce social media? Cuvîntul «socializare» chiar îşi are rostul acolo? Chiar să fie reţelele de socializare făcute pentru socializare? Este o întrebare la care nu mulţi ne gîndim, dar ea totuşi există. V-aţi gîndit vreodată, cîţi dintre prietenii din mediul online vă sunt cu adevărat prieteni?”, a spus profesorul Helge Rønning.

Acesta a subliniat apoi o parte dintre problemele cu care ne confruntăm în social media. Una dintre acestea ar fi că pe reţelele de socializare uităm să comunicăm civilizat și că, odată ce oamenii găsesc un lucru cu care sînt de acord sau pe care îl susţin, vor face tot ce le stă în putinţă să demonstreze că au dreptate, uitînd de cele mai multe ori de bunele maniere. Problematica ridicată a stîrnit reacţii în rîndul studenților prezenţi în public, mulţi dintre ei afirmînd că „prietenii” de pe Facebook nu le sunt neapărat prieteni în viaţa reală.
Continuînd discuţia, profesorul Helge Rønning a explicat că trebuie să știm unde putem să tragem linia între comunicarea liberă şi cea restricţionată, subliniind că ar trebui să ne gîndim mai bine înainte să împărtăşim ceva pe internet şi să încercăm, pentru binele nostru, să păstrăm o barieră între viaţa privată şi cea de pe social media. „Toate mamele, care sînt atît de încîntate de nou-născuţii lor şi postează fotografii cu ei pe internet, nu fac altceva decît să îi transforme în potenţiale victime pentru pedofili, fără a conștientiza acest lucru”, a apreciat profesorul Helge Rønning.

Provocați la dialog, studenţii au recunoscut că sunt conştienţi de existenţa problemelor ridicate, doar că de cele mai multe ori pur şi simplu le ignoră. „Postăm mereu poze sau comentarii, fără să ne gîndim la consecinţele negative care ar putea apăra. Poate depăşim acea barieră, a spaţiului personal, dar noi ne lăsăm duşi de val şi preferăm să profităm de moment. Nu cred că se gîndeşte cineva că un material, odată ajuns pe internet, nu mai poate dispărea”, a subliniat un student.

Spre finalul dezbaterii s-a discutat despre necesitatea de a avea sau nu un cont de Facebook și despre pericolul de a ajunge să comunicăm exclusiv virtual, în detrimentul comunicării faţă în faţă.

Apoi, Alexandru Grigoraş, de la Departamentul de Marketing Educaţional, Evenimente şi Imagine Academică al UAIC a prezentat activitatea universității în social media (pagina de Facebook, cea de Instagram şi canalul YouTube).

La finalul întîlnirii, Teodora Panainte, studentă în anul al II-lea la Jurnalism și Științele Comunicării, a prezentat un colaj de melodii tradiţionale româneşti, apreciate de profesorul norvegian aflat pentru prima oară în România.

Helge Rønning este cercetător în domeniul literaturii comparate la Universitatea din Oslo și în decursul timpului a fost lector la Departamentul de literatură nordică şi profesor la Departamentul media şi comunicare al aceleiași universități. În prezent este directorul Organizaţia Norvegiene pentru Copyright şi continuă să predea studenţilor, pe domenii precum media şi literatură, libertatea de exprimare, media şi democraţie sau analiza textuală a filmelor şi a programelor de televiziune.

Sursă foto: lector univ. dr. Crina Leon