Astăzi, 7 martie a.c., Joseph Trimble, consilier pe probleme politice al Ambasadei SUA la București, a susținut o prelegere la Biblioteca Județeană „Gheorghe Asachi” din Iași. Începînd cu ora 10.00, invitatul a vorbit despre gestionarea situațiilor de criză de către guvernul american, cu precădere în cazul Ucrainei. Întîlnirea a fost organizată de către Biblioteca Județeană în colaborare cu Ambasada SUA la București și în parteneriat cu Universitatea „Alexandru Ioan Cuza”, din Iași.

Trebuie să fii gata de criză înainte ca ea să aibă loc

Joseph Trimble a precizat că începînd cu luna noiembrie a anului trecut, Ambasada SUA din Kiev a transmis în flux continuu informații către Washington D. C. despre situația din Ucraina. În cursul ultimelor săptămîni, s-au scris peste 2000 de rapoarte referitoare la acțiunile parlamentului, președinte, economie și chiar despre proviziile și transportul funcționarilor americani. De asemenea, s-au luat măsuri pentru protejarea cetățenilor americani, precum repatrierea unora dintre oficiali.

„Scopul primordial al oricărei ambasade este de a-și proteja cetățenii. Iar situațiile pot fi foarte variate: catastrofe naturale, atacuri teroriste, accidente de transport – precum cele aviatice – sau proteste, asemeni celor din Ucraina”, explică invitatul american, punctînd că toți angajații ambasadei SUA din Kiev s-au întors, totuși, în Ucraina, pentru a gestiona situația de criză care escaladează. „Chiar și așa, a fost nevoie de mai mult personal, motiv pentru care au fost solicitați funcționari de la ambasadele țărilor vecine, inclusiv, din România. Această cerere se datorează faptului că sub un asemenea stres este foarte greu să lucrezi o perioadă lungă, așa că rotațiile în serviciu se fac mai des”, a menționat diplomatul.

Guvernul american și ambasadele SUA se ghidează după un slogan: „pregătește-te, practică și comunică”. „Trebuie să fii gata de criză înainte ca acea situație-limită să aibă loc, pentru că în momente de dificultate, nu mai ești în stare să gîndești limpede”, explică Joseph Trimble.

Comunicarea în condiții de urgență

De aceea, în Washington DC, există un Centru de Operare în care grupurile de lucru muncesc non-stop, funcționarii înlocuindu-se la fiecare opt ore. Membrii Centrului monitorizează toate situațiile de conflict, toate schimbările de pe arena politică sau economică. „Acești lucrători colectează toată informația necesară și o expediază celor responsabili de luarea deciziilor”, continuă consilierul.

Un astfel de grup de lucru a fost creat odată ce-au izbucnit protestele violente din Ucraina. Din 28 februarie, funcționează neîntrerupt și colectează informațiile primite, de cele mai multe ori, dinspre Ambasada SUA din Kiev. „Comunicarea este crucială, pentru a putea reacționa prompt și pentru a asigura unitatea mesajului pe care-l transmitem lumii”, susține Joseph Trimble.

De asemenea, au fost înființate departamente care îi pot ajuta pe cetățenii americani din Ucraina să se întoarcă în țara natală. „Pentru a elibera o parte din stresul de la Ambasadă, în astfel de momente, se adună o echipă de oameni care să vorbească cu cetățenii. De exemplu, mulți părinți sună pentru a se informa în legătură cu siguranța copiilor, care învață în țara în care izbucnesc conflicte. Acești consilieri se ocupă tocmai cu liniștirea și informarea acelor părinți îngrijorați”, a adăugat Joseph Trimble.

Cînd auzim alarma, ne ascundem sub mese

Administrația americană prevede ca fiecare acțiune în caz de criză să fie conformă unui protocol și exersată de zeci de ori, pentru ca în momentul factualizării situației de urgență, totul să se desfășoare pe pilot automat. „În 1998, Ambasada SUA din Nairobi a fost supusă unui bombardament. După prima explozie, lucrătorii ambasadei s-au apropiat de geamuri pentru a vedea ce se întamplă. Atunci au urmat alte explozii și mulți au rămas orbi. De atunci, primul lucru pe care îl facem cînd auzim sunetul de alarmă e să ne ascundem sub mese. În fiecare an, ne antrenăm pentru a avea această reacție în mod automat”, povestește consilierul.

Planurile de urgență presupun cunoașterea detaliată a unor informații precum cantitatea și calitatea proviziilor din ambasadă, numărul și starea funcționarilor sau situația mijloacelor de transport disponibile. Între funcționari extistă diferite semnale specifice prin care se anunță tipul de criză întîlnită. „Anual, în cadrul simulărilor, învățăm diferite tehnici de protecție. Atunci când e vorba de un incediu, de exemplu, purtăm căști și veste reflectorizante.”, a adăugat Joseph Trimble.

Cea mai gravă situație de urgență presupune evacuarea ambasadei, parțială sau completă. „În Ucraina, o parte din staff-ul ambasadei a revenit în SUA, pe cînd în decembrie 2013, au fost evacuat toți cetățenii americani de pe teritoriul Sudanului de Sud, fiindcă situația era prea periculoasă”, a precizat consilierul.

Joseph Trimble lucrează de 13 ani ca diplomat al statului american și a ocupat diferite poziții în ambasadele din Jamaica, Olanda, Somalia și Kenya. De asemenea, a făcut parte din Centrul de Operare de la Washington, timp de doi ani.

Victoria Colesnic

Mădălina Gheța

Sursă foto: Giant Bomb