“Sarbatoarea Tapului” nu este nimic altceva decat o invitatie la un film, un thriller politic pentru ca paginile cartii sunt o imbinare geniala de istorie si fantezie pline de suspans, secrete infricosatoare, rasturnari de situatii. Aparut in 2002 cel de-al zecelea roman al lui Llosa a fost un succes mai ales in America de Sud deoarece multi cititori si-au regasit in cartea lui fragmente uitatedin viata lor, amintiri demult ingropate.

Personajul principal este generalul Rafael Leonidas Trujllio y Molina, Comandantul Suprem al Armatei Republicii Dominicane timp de 30 de ani sau Tapul cum il poreclesc oamenii obisnuiti doar in gand de frica sa nu-i auda cineva si sa-i toarene militiilor secrete. In jurul lui se tese intregul fir epic al romanului ca un paienjenis cumplit in care intra cine vrea, scapa cine poate. Llosa se joaca cu timpul si spatial actiunea desfasurandu-se pe mai multe planuri si din mai multe unghiuri ca scenele dintr-un film de actiune in care apar leitmotive si flashback-uri menite sa atraga spectatorul. Pentru a realiza acest effect scritorul are o viziune caleidoscopica in care se intretaie vocile personajelor: dictatorul-supusii, dictatorul-conspiratorii, agresorii-victimele. Dialogurile surde sunt sparte de monologurile interioare ale personajelor, reprezentativ este cel al Tapului care in timpul unei ceremonii fastuoase cu discursuri care-l preamaresc, el nu se gandeste decat la cine va fi in seara aceasta fata, de preferinta minora, care va avea “onoarea” sa-i fie amanta pentru o noapte. Cei 30 de ani de preamarire si decadere, de extravagante, tradari si razbunari sunt radografiati de Urania Cabral care se intorce din New York pentru a cauta dreptate dupa 25 de ani de suferinta in tacere. Fata fostului senator Cabral care, intrat in dizgratie, nu gaseste alta solutie pentru a-si pastra functia decat sa-si ofere propria fiica de 14 ani dictatorului. dar seara a fost una fatala pentru amandoi, Generalissimul descopera ca este impotent, iar fata va fugi din tara si va fi marcata toata viata de aceasta experienta.Urania nu este decat una dintre miile de victime ale dictatorului si a regimului de teroare instaurat cu succes. Trujillo este arhetipul dictatorului absolut: inteligent, charimatic, frustat si ambitios in acelasi timp, prin disciplina si tenacitate infaptuieste tot ceeea ce isi propune. Maestru al disimularii se ghideaza dupa dictonul altui mare om de stat: divide et impera! In mintea lui neobosita creaza scenario politice, jocuri perfide, razbunari atroce caci nu suporta concurenta. Totul este al lui:tara, poporul, toti banii, toate averile, toate titlurile si onorurile, inclusiv visele si dandurile oamenilor.

Cele 543 de pagini abunda de intrigi politice, servicii secrete, stratgii economice, assassinate, torture si umilinte infricosatoare care nu sunt produsul exclusive al fanteziei lui Llosa. Scriitoru a avut doar curajul de a ne spune adevarul in fata. Curaj rasplatit cu Premiul Nobel pentru lieratura 2010 pentru meritul deosebit de a “cartografia structurile puterii”.

“Sarbatoare Tapului”ne face sa ne gandim la o fuga pe trei voci: un film de Costas Gavras, Twin Peaks al lui David Lynch si oricare din marile romane ale lui Faulkner” Nadine Santel, Magazine Literaire.

Claudia Paduraru