Film: 300: Ascensiunea unui imperiu/ 300: Rise of an Empire
Regia: Noam Murro
Cu: Eva Green, Rodrigo Santoro, Sullivan Stapleton, Andrew Tiernan
Durată: 103 min
Gen: Acțiune, Dramă, Război

Bulgaria a fost sursa de inspirație și locul de producere al celui de-al doilea film cu pretenții istorice apărut în acest an. Continuarea peliculei „300: Eroii de la Termopile!” (2006) se numește, sugestiv, „300: Ascensiunea unui imperiu”.

Producția, apărută în cinematografe în luna martie a acestui an, urmărește confruntarea pe mare dintre conducătorulgrec Themistokles (Sullivan Stapleton), și Arthemisia (Eva Green.), conducătoare a flotei navalei persane și aliată a regelui-zeu Xerex. Luptele dintre cei doi se întind de-a lungul mai multor zile, într-o succesiune de răsturnări de situație și schimbări ale raportului de putere. Fiecare lider pare să aibă un as în mînecă, de cîte ori celălalt reușește să preia controlul. Artemisia este intigrată de puterea și iscusința de războiunic aflat sub comanda lui Themistokles, cel pe care-l urăște și-l dorește, deopotrivă. Povestea se încheie cu un final deschis, care lasă loc unei a treia părți în seria „300”.

E greu de stabilit o relație teporală între acțiunile celor două filme pentru că în ultima producție apar scene din prima poveste, lăsînd impresia că bătăliile au avut loc simultan. Astfel, noul film oferă o înțelegere mai profundă a primei trame cinematice, pe care o completează cu o perspectivă extinsă asupra tensiunilor apărute în Grecia în perioada în care spartanii luptau împotriva maleficului rege-zeu Xerex, interpretat tot de Rodrigo Santoro. Actorul a declarat că a petrecut în fiecare zi de filmare cel puțin șase ore pe scaunul de machiaj, citind istoriile lui Herodot pentru a putea intra în pielea personajului. Filmul arată cum Xerex, dintr-un simplu prinț muritor, a devenit zeu, cu ajutorul Arthemisiei, principalului personaj negativ.

Această luptătoare a e unul din cele mai promițătoare personaje ale seriei. Despre cea care îi dă viață, Eva Green, s-a spus că a fost singura actriță luată în calcul pentru acest rol. Și pe bună dreptate! Interpretarea acesteia surprinde prin verosimilitate și mișcări ale sabiei perfect executate, după un antrenament de peste trei luni cu un grup de cascadori. Există însă și părți în care răutatea ei este ușor exagerată, iar personajul tinde să alunece în extrem, întruchipînd un monstru. Ceea ce îi face însă personajul memorabil este felul în care actrița îmbină eleganța cu răutatea. Această impresie este creată și cu ajutorul costumelor care variază de la rochii luxuriante, aurii, care-i curg pe umeri, pînă la costume de război cu țepi mari și negri care-i urmăresc șira spinării. Prin aceste apariții, Artemisia îi obligă pe bărbații pe care-i comandă să o recunoască atît ca războinic, cît și ca femeie.

În ceea ce privește evoluția personajului principal masculin, interpretat în prima peliculă de Gerard Butler, iar în „Ascensiunea unui Imperiu”, de Sullivan Stapleton, ei bine, aceasta nu prea există. Conform site-ului Imdb.com, Sullivan Stapleton a considerat că „pătrățelele” făceau parte din „fișa postului” pentru filmul 300, așa că a încercat să-și mărească mușchii pentru a se ridica la înălțimea predecesorului său. Ulterior, acesta a fost nevoit să slăbească aproximativ 12 kg, pentru că deși atenienii aveau un fizic de invidiat, nu erau la fel de mari și de bine construiți precum Spartanii. Actorul s-a arătat surprins de ocuența luxuriantă a dialogului într-un film urmărit, să recunoaștem, pentru scenele de război. Totuși, replicile nu sînt dintre cele mai inteligente.

La nivelul execuției digitale, s-a încercat preluarea efectelor speciale în prima parte, dar uneori au fost folosite abuziv. Pe lîngă aceleași băi de sînge care se îndreaptă spre spectatori, au fost introduse mai multe scene cu „mișcări în reluare” (slow-motion) care nu sporesc neapărat efectul dramatic al filmului. Întreaga poveste a fost filmată pe uscat, apa fiind adăugată ulterior, digital, iar paleta de culori păstrează nuanțele întunecate ale primei părți.

Filmul „300: Ascensiunea unui imperiu” este recomandat fanilor primei serii, dar nu trebuie să uităm că e departe de a fi o lecție de istorie.