Saptamana Oscarurilor, saptamana pronosticurilor. In final, criticii de film americani aleg cea mai buna optiune, dupa caz, sau cea mai titrata, sau cea mai nesemnificativa. Romania a calcat si ea pe covorul rosul a cinematografiei dar se pare ca mai trebuie sa treaca ceva timp pina cind nu vom fi simpli spectatori. Cine vor fi marii cistigatori ai editiei 2011 a Oscarurilor, vom vedea. Pina atunci sa trecem in revista care sunt principalii favoriti ai statuetei de peste ocean.

Nebunie cu un suflu nou

Cinefilii de pe intreg mapamondul asteapta acest moment timp de un an cu sufletul la gura, iar in aceasta seara, incepand cu ora 3. 00 ora Romaniei, vor afla cine sunt mari amfitrioni. Este cea de a 83-a editie a Premiilor Oscar, care se va desfasura si in acest an tot la Kodak Theatre in Los Angeles, iar surprizele nu sunt asteptate. Cel putin nimeni nu prevede ca se va intampla asta. Zarurile sunt aruncate, lupta a fost demarata la inceputul sezonului de premii, castigatorii si-au adjudecat teritoriile iar acum doar se aseaza pe tron.

Oare chiar asa sa fie?Sau putem avea surprize ca in anii trecuti, sau mai mult ca anul la aceasta la decernarea premiilor Grammy, unde favoritii serii erau Eminem si Justin Bieber care ar fi trebuit sa plece cu o masina intreaga de trofee, iar castigatorii au fost alti artisti carora publicul le dadea sanse minime:Arcade Fire si Esperanza Spalding, respectiv country si jazz.

Asa s-ar putea intampla si in seara aceasta in cadrul galei prezentate de tinerii actori James Franco si Anne Hathawhay, o gala care se doreste a fi una la moda, un adevarat show de televiziune, un spectacol impresionant de lumini, tinerete si emotie.

Va intrebati probabil unde este Billy Crystal cu al sau umor inconfundabil sau Steve Martin?Ei bine organizatorii evenimentului au hotarat ca in acest an sa aleaga cea mai buna varianta pentru a reusi sa atraga in fata micilor ecrane publicul de toate varstele, pentru a intineri vizibil toata atmosfera si pentru a deveni cea mai glam-quality ceremonie a anului.

Dar aceasta sarcina este una destul de grea pentru cei doi tineri actori, si asta pentru ca timp de mai bine de patru ore trebuie sa ramana la fel de tonici si constanti, comici, plini de sarm si interesanti si mai ales, calitatea si regula primordiala, aceea de a glumi cu stil.

Cu siguranta vor reusi sa faca asta dar nu oricum, caci reteta a fost testata: ei nu vor fi simpli „clovni” glumeti cu poante efemere pline de ironie fina si sarcasm, asa cum obisnuiesc sa realizeze mari comendianti care sunt gazde ale unor evenimente de aceasta factura, ci vor interpreta roluri. Rolurile sunt scrise special pentru ei de catre secanaristii spectacolului, si se potrivesc pe caracterul, profiilul si mai ales capacitatile de interpretare ale fiecaruia.

Amfitrionii serii declarau in urma cu cateva zile ca show-ul va fi unul de variete, in care ei vor dansa, vor canta si vor spune poante decenta fara sa atace pe cineva. Si asta dupa ce in fiecare an amfitrionii au facut gafe monumentale. Amintim doar pe Chevy Chase care si-a inceput discursul pe prezentare cu „Buna seara, prefacutilor” si aruncat cu vorbe in fiecare invitat spunand ca nimeni din sala nu a vazut productiile nominalizate chiar daca aplauda cu atat interes.

Pana la urma sa fii gazda Oscarurilor, este, pe langa o mare onoare, si un joc psihologic periculos pentru ca totul trebuie sa fie acid, condimentat dar trebuie sa exista si limita decenta in care trebuie sa te opresti. Vedeta serii este de fapt si punctul principal, elementul fundamental de care se leaga toata criticile, bomba din cronicile virulente ce sunt lansate dupa gala.

Anul 2010 a fost probabil unul dintre cele mai importante pentru cinematografia mondiala si chiar pentru cea de la Hollywood, si asta pentru ca fiecare productie aduce ceva nou, adauga o caramida intregii industrii. De la productii pline de imaginatie si psihologie pura, pana la filme inspirate din realitatea cruda, din literatura, din prietenie si puterea de socializare si conversatie, din destinul unor familii celebre, sau ciudate marcate de tragedie, si pana la dramele interioare incomprehensibile ale omului in toata splendoarea sa. Anul care s-a incheiat a fost plin de productii care au tratat aceste teme existentiale si care cu profesionalismul regizorilor si al interpretilor au creat adevarate capodere. Poate de aceea criticii l-au catalogat drept „cel mai dificil an in vederea jurizarii”. Si jurnalistii au fost de acord.

Cel mai bun film al serii este…

Nominalizarile pentru principalele categorii ale premiilor au fost facute in urma cu o luna, in cadrul unei manifestatii speciale prezentate de castigatoarea premiului Oscar pentru cea mai buna actrita in rol secundar anul trecut, Monique. De atunci febra s-a extins iar in prezent toate casele de pariuri nu mai fac fata tuturor cererilor.

Cea mai importanta categorie a serii este cea pentru „cel mai bun film”. In fiecare an lupta cea mare se da in jurul acesteia si tot la aceasta categorie apar cele mai mari surprize si controverse.

Nici anul acesta nu a fost lipsit de astfel de discutii, chiar daca de la inceput lucrurile au fost clare.

Presa de specialitate si anumiti critici care nu fac parte din Academie au protestat din cauza faptului ca filmul „Shutter Island”, un thriller psihologic regizat de Martin Scorsese cu Leonardo Dicaprio si Ben Kingsley in rolurile principale, a fost uitat complet cand a venit vremea votarii. Asta poate din cauza faptului ca a fost lansat in luna februarie a anului trecut cand toata lumea era concetrata pe Oscarurile 2010 si pe posibilitatea ca Avatar sa piarda marele premiu al serii, ceea ce s-a si intamplat spre surprinderea multora.

Extinsa anul trecut la zece titluri categoria „cel mai bun film” include si in acest an pelicule remarcabile cu succes la box-office dar fara sanse reale de castig. Si asta dupa ce Oscarurile au fost permanet aruncate la zid pentru faptul ca nu acorda importanta cuvenita si filmelor apreciate si admirate de publicul larg. Cel mai elocvent exemplu este cel de anul trecut, cand cel mai bine vandut film din istorie „Avatar” in regia lui James Cameron, a pierdul in fata timidului „The Hurt Locker” un film de razboi care a adunat cu greu 50 de milioane de dolari la box-office.

Printre filmele nominalizate in acest an care se includ in categoria prezentata anterior se numara „Inceputul”, care in prezent se afla pe locul 5 in lista incasarilor pe anul 2010 si „Povestea jucariilor 3” care este primul la incasari.
Nici unul dintre ele nu are o sansa reala si nu pentru faptul ca nu ar merita ci doar pentru ca primul e mult prea complex si va fi cu siguranta premiat la mai toate categoriile tehnice, iar cel de al doilea, va fi marele invingator al trofeului de animatie.

„Inceputul” este un film psihologic cu un subiect original greu de digerat pentru multi, si este probabil singurul film din cele zece care ar merita cu prisosinta trofeul. Pentru simplul fapt ca este cel mai original, toate celelate avand la baza o poveste sau un scenariu inspirat din realitatea imediata sau o nuvela din literatura de specialitate.

De asemenea este si cel mai imaginativ, maiestuos si disimulant film al anului, care te face fara doar si poate sa devii parte integranta a povestii construite pas cu pas cu drumuri sinusoidal, si sa gandesti in scaunul din sala de cinema, nu doar sa stai pasiv, sa mesteci pop-corn si sa oftezi la fiecare aparitie a sex-simbolului Leonardo Dicaprio pe ecran. Este un film care prezinta framantarile psihologice si puterea de receptare si influentare a unei minti catre alte minti.

Printre ceilalti candidati cu sanse infime de castig se afla si „Adevaratul curaj”, un western cu Jeff Bridges si Matt Damon , inspirat din nuvela cu acelasi nume, regizat de celebrii fratii Ethan si Joel Coen care a castigat si in anul 2008, care prezinta povestea unei crime ce are repercursiuni grave si peste ani. Filmul are o actiune construita tipic:cai, pistoale, cowboy moderni murdari de noroi si multe clisee.

„Copii sunt bine mersi” si „Winter’s bone” sunt doua filme indie incluse pe lista nominalizatilor doar pentru simplul fapt ca asa da bine . Presa a aspus ca in locul acestor coproductii trebuia sa se afle trilogia suedeza „Milennium” care a revolutionat lumea de la Hollywood prin interpretarea actorilor si subiectul fantastic de realist tratat.

„The Fighter” este povestea unui luptator cu o determinare puternica, un film cu situatii de actiune previzibile gen „Rocky” iar „Lebada Neagra”, filmul care a facut din Natalie Portman un adevarat star mondial, este departe de castig, mai ales ca la nici alta gala dinaintea Oscarurilor nu si-a adjudecat nici un premiu in afara celui pentru cea mai buna actrita.

„Lebada neagra” ne arata cum restrictiile si discipla pot transforma un om care tinde spre perfectiune in opusul lui, un psihopat care traieste doar in imaginatie momentele pe care le-ar dori in viata reala, care se macina treptat si care, tot treptat, ajunge sa se piarda pe sine si pe cei din jur, ajungand la paranoia, sexualitate excesiva si chiar suicid mental.
Dar marea lupta se da intre cele doua productii ale anului trecut, una mai titrata decat cealalta, si anume „Discursul regelui” si „Reteaua de socializare”.

Lansat in luna octombrie „Retea de socializare” a fost din prima catalogat drept principalul candidat la Oscar pentru cel mai bun film, asta pana ce „Discusul regelui” a iesit pe piata. Un film pentru minte si altul pentru inima.

Dar, conform previziunilor, pariurilor si jurnalistilor, castigatorul absolut va fi „:Discursul regelui” invingantor si la Bafta si Globurile de Aur. Si asta pentru ca, desi este un film britanic, infatiseaza o idee narativa emotionanta, universala, despre speranta si puterea de a reusi prin propriile forte, un om care incearca sa devina rege. Si reuseste in cele din urma. Este vorba despre George al saselea al Marii Britanii, caruia nu i se acorda nici un capital pentru aceasta functie din cauza faptului ca era considerat incompetent sii pe deasupra si balbait. In cele din urma scapa de acest tic nervos cu ajutorul unui logoped profesionist si al dorintei si ajunge regele Marii Britanii. Rolul principal este interpretat magistral de Colin Firth alaturi de care ii putem vedea si pe Geoffrey Rush si Helena Bohnman Carter. Filmul areusit sa adune si douasprezece nominalizari la premiile din acest an la principalele categorii.

„Reteaua de socializare” prezinta povestea infintarii celul mai popular site de socializare din prezent si anume, Facebook. Un fir emotinantcare are ca tema principala prietenia fie ea reala sau virtuala, in apropiere sau la distanta si depasirea obstacolului esential, acela al lipsei abilitatilor sociale. Totodfata, filmul este genial si la nivel de dialog, pentru ca te foteaza sa gandesti rapid si care isi aduce indubitabil contributia la cinematografia mondiala, care era, pana anul; trecut intr-un mare impas.

Aceasta este categoria la care pot aparea si surprizele. Ori balbaiala invinsa ori dezvoltarea prieteniei?

Cunoscutul critic de film Ada Rosetti si in prezent director de programe la Discovery Romania declara;”Marele castigator e bine definit. Chiar daca toti speram sa avem si surprize in situatia de fata acestea sunt excluse. Cel mai bun film va fi „Discursul regelui” pentru simplul fapt ca a luat tot ce se putea lua pana acum, la fel ca si Natalie Portman, si pentru ca e un film la sfarsitul caruia incontrolabil iti vine sa te ridici pur si simplu in picioare si sa aplauzi, cu o lacrima in coltul ochiului. ”

Despre celelate categorii Ada Rosetti afirma ca la regizori David Fincher va lua premiul chiar daca nu este genul care sa urce pe scena si sa rosteasca discursuri impresionante, si uraste tam-tamul creat pe marginea peliculei sale, la actor va fi Colin Firth, la actrita Natalie Portman fara drept de apel iar la animatie „Toy Story” care desi este nominalizat si la cel mai bun film nu se va putea ridica niciodata la acest statut caci nici un film de animatie nu a reusit sa faca acest lucru chiar daca in istorie au fost si tentative.

Ignorati, regizori, surprize si actori

O alta categorie importanta este si cea a celui mai bun regizor. Si aici lupta este apriga si da intre cei doi regizori ai celor mai importante productii de la categoria anterioara si anume: Toom Hooper pentru „Discursul regelui” si David Fincher pentru „Reteaua de socializare”.

Castigatorul serii, conform previzunilor se pare ca va fi Toom Hooper care este expert in mini serii, in productii si filme destinate televiziunii si in scurt metraje, si asta pentru ca din anul 200 pana in prezent majoritatea castigatorilor la cel mai bun film au castigat si la regie. Sa nu uitam ca Toom Hooper este detinatorul premiului acordat de colgeii de breasla „Directors Guild of America”.

David Fincher este de fapt cel care ar merita pe deplin sa castige in primul rand pentru faptul ca nu a utilizat o realitate istorica un fapt concludent. A plecat de la Facebook si ajuns la o capodopera in ceea ce priveste dialogul in film. Presa de specialitate il declara marele invins pentru caFincher uraste premiile cu desavarsire si nu intelege de ce se acorda atata importa filmului sau. Dar juriul vrea sa vada pe scena oameni recunoscatori, nu pe cei care spun despre propriul film ca nu are insemnatatea acordata de profesionisti si ca este doar o poveste despre dizolvarea unei prietenii.

Printre ceilalti nominalizati se numara si fratii Coen dar care nu au nici o sansa si pentru faptul ca au luat recent o statueta, in 2008 cu „Nu exista tara pentru batrani”, si nu o vor mai primi inca o data. Surpriza serii la aceasta categorie ar putea veni de la regizorul „Lebedei negre” Darren Aronofsky care face din subiectul sau o adevarata capodopera si care adisciplinat-o pe ” lebada” Portam nu numai in film ci si in realitate.

Marele absent al acestei categorii este Chritopher Nolan, care este cea mai grava omisiune a criticilor Academiei din acest an. Este greu sa te intrebi cum un film atat de fabulos asa cum este „Inceputul”, cu un subiect original si o montare pe masura, nu are regie de Oscar.

La actori lucrurile sunt asezate pe fagasul lor si delimitate clar. Uriasa surpriza a serii ar putea aparea doar la rolul principal masculin unde daca Colin Firth care si-a adjudecat pana acum toate premiile ar pierde.

Alaturi de el se afla si Jeff Bridges care a castigat anul trecut, cand a luptat tot cot la cot cu Firth, Jesse Eisenberg care e mult prea tanar si care nu afacut un rol monumental ci doar unul demn de simpatia publicului, James Franco pentru rolul din „127 de ore”, care prezinta gala si care nici macar nu viseaza la premiu, caci pana acum doar David Niven a fost si nominalizat si castigator si gazda dintr-un total de cinci. Ultimul este Javier Bardem in „Biutiful” care va aparea pe covorul rosu alaturi de proaspata mamica Penelope Cruz. Ignoratii acestei categorii au fost Robert Duvall, care a jucat rolul batranului iritat din „Get Low” si Ryan Gosling din „Blue Valentine”.

Favorita la categoria cea mai buna actrita in rolul principal, Natalie Portman nu are cum sa nu castige, mai ales ca toata lumea o vede pe covorul rosu cu trofeul mana cu inelul de logodna si burtica la purtator. Fara indoiala, acesta a fost anul ei.
Natalie o intrepreteaza pe Nina o balerina perfectionista care e crescuta intr-un balon care nu se poate sparge de catre mama ei. Nina va ajunge in final sa fie acaparata de unul dintre rolurile pe care e nevoita sa le joace, acela al lebedei negre, si va avea probleme atat la propriu cat si la figurat.

Natalie Portman da nastere unui rol puternic, chiar daca personajul sau vorbeste in soapta, care devine din ce in ce mai credibil pe tot parcursul povestii si din cauza faptului ca regizorul aduce in fiecare cadru o oglinda sau o suprafata reflectorizanta care face ca actiunea ca escaladeze catre apogeul violent si dur.

Pe parcursul filmarilor Natalie, care are bunici de origine romana, L-a cunoscut pe cel care avea sa ii devina logodnic si tata al copilului din pantece, Benjamin Millipied un coregraf profesionist cu care s-a antrenat mai bine de un an.
La ceeasi categorie gasim patru actrite care cu greu au reusit sa devina demne de aceasta nominalizare caci nu au facut roluri convingatoare. Si anume Michelle Williams in Blue Valentine, Nicole Kidman in Rabbit Hole si Jennifer Lawrance in Winter”s Bone.
Chiar daca nu face un rol extraordinar singura revelatie a acestei categorii, desi e greu de imaginat, ar putea fi Annette Bening pentru simplul fapt ca nu a mai castigat niciodata desi merita de atatea ori in filme precum „American Beauty” sau „Julia”.

In rolurile secundare favoritii sunt la masculin Christian Bale si la feminin Mellisa Leo amandoi fiind parteneri in filmul de actiune” The Fighter”.

La categoria rol secundar masculin lipseste Andrew Garfield care a impresionat pe toata lumea in „Reteaua de socializare” si in „Never Let Me Go” si care a fost egalul lui Jesse Eisenberg. Alaturi de Bale mai sunt nominalizati John Hawkes pentru rolul sau din Winter’s Bone Jeremy Rener care este singurul nominalizat al fimului „OrasuL”, Mark Ruffalo in „Copii sunt bine-mersi” si Geoffrey Rush. Ultimul are o sansa la premiu pentru simplul fapt, numit plictiseala. Juriul s-ar putea plictisi anul acesta de interpretarile ca la carte si antipatice, si de transformarile numite manevre actoricesti. Christian Bale a invatat box, a slabit 14 kilograme si si-a transformat fizicul in cel al unui drogat.

Pentru actrita in rol secundar lucrurile nu mai sunta sa clare. Presa a calificat drept impardonabil gsetul actritei Mellisa Leo, care si-a facut reclama desantata cu o sedinta foto glamour. Ea a platit aceasta sedinta foto, a fost machiata si aranjata, iar la sfarsit scria” In atentia dumneavoastra”. Voci din juriu spun ca nu o vor mai vota. Daca va fi asa sau nu vom vedea, dar principala contracandidata este debutanta Hailee Stanfield din ‘adevaratul curaj” care afost pusa aici pentru avea mai multe sanse de castig caci ar fi trebuit sa fie inclusa la categoria actrita principala.

Celelate nominalizari se indreapta catre Amy Adams, Jacki Weaver si Helena Bohman Carter. Ignorata acestei categorii, cea care face un rol mai bun decat Annete Benning in Copii sunt bine mersi, este Juliannne Moore.

Oscarul de-alungul timpului si Zmeura de Aur 2011

Premiile Oscar sunt premiile decernate in fiecare an de catre membrii Academiei de Film din Los Angeles, academie ce cuprindea in anul 2002 peste 6000 de membrii, oamenii care isi exercita munca cu devotament si cu profesionalism, in diverse domenii ale cinematografiei si anume, regizori, scenaristi, actori si directori de inagine. Premiul, o statueta care reprezinta un om cu o spada în mana, se numeste Oscar pentru ca, asa cum spune legenda, actrita Margaret Herrick a exclamat la vederea statuetei ca semana cu unchiul sau Oscar. Prima ceremonie de decernare a premiilor Academiei desfasurata la 16 mai 1929 la hotelul Hollywood Roosevelt, a decurs fără surprize, numele premiatilor cunoscându-se deja de la 18 februarie. In fiecare an cu o zi inainte Oscaruri se acorda si premiile Razzie Awards sau bine spus Zmeura de Aur pentru productiile cele mai putin apreciate de catre juriul de specialitate. Daca toata lumea e cu atentia indreptata spre Oscarurui asta se roaga si cei nominalizati la aceste premii. Anul acesta pe lista nominalizatilor avem nume mari si filme care au tinut multa lume in salile de cinema, dar care ne-au chemat acolo degeaba. Astfel la cel mai prost film candideaza „Sex in the City 2”, „Saga Amurg Eclipsa”, „The last Airbender” sau „The Bounty Hunter”. Jennifer Aniston concureaza alaturi de Miley Cirus, de fetele din Sex in the City si Kristen Stewart, la categoria cea mai proasta actrita cu rolul din „The Bounty Hunter” iar la masculin Robert Pattison, Gerard Butler si Ashtoon Kutcher isi disputa aceeasi Zmeura de Aur.

Peste doar cateva ore vom afla cine sunt castigatorii mari seri a Oscarului din anul 2011 iar atunci casele de pariuri care au inregistrat cresteri fulminante vor exploda. Ceremonia de premiere va fi transmisa in Romania in direct de HBO de la ora 3. 00 si va fi reluata pe data de 1 martie in varianta editata de o ora jumatate de la ora 20. 00.

Narcis Avadanei