Am ravnit in anul care tocmai s-a incheiat la un aeroport proaspat renovat, cu fundita si intreg tacamul. Ne-am pus in gand sa inlocuim sinele de tramvai si sa retapitam strazile urbei. Ne-am dat apoi peste cap de trei ori, ca in poveste, ca sa reamenajam Ciricul si sa avem si noi o sosea de centura ca la carte. Un spital cu conditii decente si o sala de teatru in care sa nu stam cu umbrela la spectacol, atat ne-am mai dorit. Dar timpul nu priveste in curtea consilierilor vesnic nehotarati si nu isi lungeste privirea in casuta postala sa vada daca au ajuns banii de la Uniune. Iarna a inghetat proiectele Iasului si la propriu si la figurat. Sa fie 2012 o ultima opintire pentru finalizarea lucrarilor?

Aeroportul isi da ultima suflare

Pista aeroportului se afla intr-o stare avansata de degradare. O recunosc pana si sefii aeroportului, care afirma ca, in cel mult doi ani, s-ar putea pune lacat pe portile acestui obiectiv vital daca nu incep lucrarile la o noua pista. Starea actuala a infrastructurii aeroportuare nu mai corespunde din punct de vedere al sigurantei zborului. Vecinii din Suceava au primit deja circa 40 milioane euro pentru dezvoltare si modernizare. La Iasi, s-au cheltuit in ultimii ani aproape 2 milioane de euro cu realizarea diverselor cercetari. Numai studiul de fundamentare a deciziei de concesionare a saracit bugetul local cu aproape 60.000 de euro. In cadrul ultimei sedinte de CJ de anul acesta, s-a supus la vot pentru a patra oara concesionarea Aeroportului International Iasi. Dupa ce au jonglat luni intregi cu variantele pentru ca iesenii sa aiba un aeroport modern, la standarde europene, consilierii judeteni au hotarat ca singura solutie viabila este concesionarea lucrarilor unui investitor privat. Acesta presupune construirea unei piste de 3000 de metri, un terminal de 11.000 de metri patrati si opt locuri de parcare pentru avioane. Cat despre reabilitarea actualei piste, aceasta va intra in bugetul anului 2012, suma alocata fiind de 1.830.000 de euro, iar lucrarile vor incepe in luna februarie, dupa cum au anuntat edilii locali. Din pacate, carpirea pistei de aterizare-decolare nu va aduce aeroportul la standardele europene.

Lucrarile la centura ocolitoare continua

Anuntata cu fast in anii trecuþi, soseaua de centura a Iasului este departe de a fi finalizata. Lucrarile se deruleaza foarte greu, iar motivele nu sunt neaparat legate de finantare. Constructia soselei de centura a municipiului Iasi a inceput in 2008, investitia fiind de aproximativ 52 de milioane de euro. Lucrarile sunt executate de firma Vega 93 SRL Galati si au intarziat din cauza procedurii greoaie a exproprierilor, mare parte a oamenilor din zona impotrivindu-se cedarii terenurilor. Soseaua are in total 24 de kilometri, iar intr-o prima etapa, firma constructoare s-a angajat sa finalizeze 14 kilometri. Noua sosea va lega drumul european E 583 de drumul judetean Iasi-Vaslui. Despre starea actuala a lucrarilor, directorul tehnic al Primariei a precizat: „Centura evolueaza. Am inteles ca este deja in achizitie centura pentru trafic usor, care va face legatura direct spre cartierul Nicolina. Speram sa primim banii necesar pentru a finaliza proiectul in 2012”. Aflat in vizita in aceasta toamna la Iasi, premierul Emil Boc s-a aratat optimist in privinta finalizarii proiectului la data prevazuta in contract, adica mai 2012. In realitate, insa, pana la inceputul lunii noiembrie, erau finalizati aproximativ 6 din cei 14 kilometri propusi initial. Suntem in grafic.

Santierele, gata in iunie 2012?

Proiectele pe fonduri europene  si-au luat deja binemeritata vacanta, odata cu sosirea sezonului rece. In acest moment, trei mari santiere sustinute din bani de la Uniune sunt deschise in oras. Cel mai avansat dintre acestea este Axa Culturala, care priveste reabilitarea liniilor de tramvai, a carosabilului, a trotuarelor si a spaþiilor verzi din Copou – Centru Civic – Anastasie Panu. Lucrarile au inceput in luna septembrie, avand ca punct central Bd. Copou – Sararie. Modernizarea liniilor de tramvai este in curs pe tronsonul Agronomie – Triumf si in pararel se lucreaza la largirea carosabilului inspre Breazu si la inlocuirea trotuarelor din Copou. Un alt mare santier ce va fi suspendat vreme de patru luni de zile este Axa de dezvoltare Nord Sud – Pasaj Octav Bancila, proiect la care constructorii au inceput lucrarile de pregatire pentru ridicarea pasajului care va realiza trecerea dintre cartierele Alexandru cel Bun si Pacurari.

Proiectul privind Dezvoltarea axei de transport Est Vest beneficiaza de finantare europeana si se ridica la o valoare de 91 milioane lei, suma in care urmeaza sa fie modernizata strada, pe o lungime de 6 kilometri, pe traseul sos. Pacurari, str. Pacurari, Piata Eminescu, bdul Independentei, str. Elena Doamna, fiind inclusa si construirea unui pasaj subteran in zona Piata Eminescu. Potrivit directorului tehnic si de investitii a Primariei, Mihai Chirica, reluarea lucrarilor se va face chiar din ianuarie 2012. Finalizarea tronsoanelor ar trebui sa fie gata pana la finele lunii iunie a anului viitor.

La Ciric se lucreaza de zor

Cu o intarziere de 7 luni, Ministerul Mediului a aprobat anul acesta lucrarile de modernizare si amenajare a bazei de agrement Ciric. Practic, autoritaile de mediu au avizat amenajarea a o parte din padure ca spatiu de agrement, astfel, din cele 22 de hectare de teren pe care se va amenaja baza, doar 6,6 hectare de padure vor fi remodelate. Firmele Iasicon SA, SC Acomin SA si Leitner S.p.A au demarat construcþiile de infrastructura si amenajare de obiective de agrement.  Sunt in curs de finalizare racordarile de apa, canal si electricitate a malului drept, construcþia unei piscine si a locului de joaca precum si drumurile de acces din zona. Valoarea contractului pentru amenajarea zonei de agrement Ciric este de 25,8 milioane de lei, iar termenul de finalizare a lucrarilor – primavara anului 2013. In total, proiectul ce beneficiaza de finanþare europeana se ridica la o valoare de 46 milioane lei.

Fonduri pentru modernizare in sistemul sanitar

Iasul mai are nevoie, in 2012, de 113 milioane de lei pentru finalizarea lurarilor la cel mai performant Institut de Oncologie din Estul Europei. Potrivit senatorului Mihaela Popa, in proiectul de buget pe anul viitor a fost inclusa o alocare de 113.788 de lei pentru finalizarea Institutului Regional de Oncologie Iasi, iar alte 9,5 milioane de lei au fost alocate pentru Centrul de Gastroenterologie si Hepatologie Iasi. Ministerul Sanatatii a tot alocat bani pentru finalizarea institutului din 2010 incoace. Suma insa este incerta, cel putin conform dupa declaratiilor oficiale. La fel de incert este si meritul politicienilor. Doi parlamentari de la PDL Iasi si-au asumat, separat, meritul pentru banii alocati la inceputul lui 2011. Intr-o prima faza, lucrarile erau programate sa fie finalizate pana la sfarsitul acestui an. In practica insa, institutul nu isi va deschide portile prea curand.

Palas, inaugurat in aprilie 2012

In aprilie 2012, Iulius Group taie panglica ansamblului Palas din Iasi, dupa cum a anuntat Iulian Dascalu, presedintele firmei dezvoltatoare. Atunci cand s-au pornit lucrarile se anuntase toamna lui 2010 ca termen de finalizare, pentru ca apoi anuntul inaugurarii sa fie amanat pentru aceasta toamna. Valoarea totala a lucrarilor se ridica la circa 260 milioane de euro. Pana in prezent Iulius Grup a cheltuit 180 de milioane de euro. Pentru realizarea proiectului, Consiliul Local Iasi a pus la dispozitia firmei un teren cu o suptafata de 12 hectare. In schimb, in bugetul local vor intra anual 10% din profitul realizat la nivelul intregului complex. De la demararea lucrarilor, in 2007, si pana in prezent, s-au virat 3,1 milioane de euro pentru taxe, avize si autorizatii, din care 1,53 milioane de euro catre bugetul Primariei Municipiului Iasi. Reprezentatii Iulius Group au anuntat un grad de realizare a lucrarilor, pana in prezent, de 82%.

Teatrul National si Filarmonica, departe de finalizare

Teatrul National ”Vasile Alecsandri” Iasi a fost inclus, in 2006, in Proiectul de Reabilitare a monumentelor istorice din Romania – proiect finantat printr-un imprumut extern acordat Guvernului Romaniei de Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei. Desi la inceputul acestei verii se anunta finalizarea lucrarilor in luna decembrie, se pare ca pana la inaugurare mai este cale lunga. Guvernul a alocat recent peste 10 milioane lei pentru continuarea lucrarilor de modernizare a teatrului. Banii vor fi folositi pentru scena si pentru acustica salilor de spectacole. „Aceste obiective nu au fost cuprinse in proiectul de finantare  prin  Banca Europeana pentru Dezvoltare si din acest motiv lucrarile la Teatrul National au fost intarziate”, dupa cum a precizat senatorul Mihaela Popa, citata de Jurnalul National. In ceea ce priveste lucrarile la Filarmonica, in ultimele luni Guvernul a alocat 4,5 milioane lei. Mai este insa nevoie de 800.000 de lei pentru finalizarea investitiei la corpul de cladire administrat de Universitatea de Arte „George Enescu”. De fapt, daca ar fi sa recapitulam, in trei ani s-a reusit doar inaugurarea Casei Bals.

In aceste conditii, ramane de vazut daca previziunile pentru 2012 se vor implini si daca, anul care vine, va aduce Iasului in dar finalizarea proiectelor in curs.

Roxana Gorcioaia