Profesor de fizica si membru al comitetului executiv al grupului “Coimbra”, Luigi Filippo Donà dalle Rose Rose de la Universita degli studi di Padova a participat la conferintele care au avut loc la Universitatea “Alexandru Ioan Cuza” Iasi cu prilejul celei mai importante intalniri academice anuale. Acesta a vorbit cu reporterii CuzaNet despre ceea ce isi propune Grupul “Coimbra” sa realizeze, dar si despre colaborarile universitatilor din Italia cu cele din Romania.

In orasele mici polul de crestere a vietii este creat de cei care studiaza

Grupul Coimbra este o asociatie din care fac parte 38 de universitati multidisciplinare europene, cu standarde de educatie foarte ridicate. Ce doresc sa faca mai exact membrii Coimbra ?

Misiunea Grupului Coimbra e scris in statutul lui. Putem sa o rezumam la trei mari directii, trei mari linii de actiune. In primul rand, se doreste ca fiecare stat in parte, care apartine grupului, sa fie ajutat in dezvoltarea si ducerea la bun sfarsit misiunii lor, cel de educatie. Universitatile care fac parte din Grupul Coimbra sunt universitati bazate pe cercetare, sunt foarte vechi, sunt cele mai vechi din Europa. Acestea nu au fost alese pe criteriul universitatilor care sunt in capitala statului, ci pe criteriul universitatilor care sunt in orase mai mici deoarece, in capitale, enormitatea populatiei poate face mult mai multe lucruri,in schimb, in orasele mici polul de crestere a vietii este creat de cei care studiaza.
In al doilea rand, grupul doreste sa ajute universitatea, prin intermediul acestui parteneriat, prin intermediul difuzarii informatiei, prin intermediul facilitatilor, prin intermediul cunostintelor reciproce de a pune in aplicare drepturi specifice, la utilizarea proiectelor europene . In al treilea rand, sa spunem, Coimbra vrea sa desfasoare activitati in varii medii europene, pentru a influenta, in sensul bun, invatamantul universitar. Totodata se doreste crearea unui ochi critic privind politica europeana, astfel reusind sa se dea sugestii pentru o dezvoltare cat mai buna a acesteia.

Ce inseamna pentru dumneavoastra sa faceti parte din acest grup?

Inseamna foarte mult. Inainte de toate, personal, sunt foarte implicat in varii initiative ale grupului. Eu sunt un fizian si am incercat sa dau cateva idei concrete pentru o mai buna dezvoltare si imbinare. In ultimii ani, fac parte din comitetul executiv, care, sa spunem, m-a ajutat sa-mi pun in practica ideile. Un alt aspect este ca, prin intermediul rectorului Universitatii de studii din Padova, Giuseppe Zaccaria, am participat la programe europene si am castigat experienta in mai multe sectoare, cum ar fi Erasmus. Toate aceste lucruri au facut sa ma simt fericit ca pot sa contribui la baza acestor cunostinte in diverse campuri.

Exista vreun punct comun intre invatamantul universitar italian si cel roman? Care?

Noi avem o colaborare cu Universitatea „Alexandru Ioan Cuza”, care este o universitate mare si frumoasa. Am vizitat-o in urma cu 4 ani, in detaliu, invitat de profesorul Henri Luchian. Si am facut schimb de cativa studenti. Speram, in viitor, sa avem mai multe colaborari, mai profunde in domeniul cercetarii. Stiu ca aici studentii sunt foarte buni in informatica, bineinteles si in alte domenii. Colaborarile au instrumente suficiente, dar este nevoie de persoane. Sunt ca niste cutii goale care trebuie reumplute de persoane pentru ca ele fac posibil totul.

Romania este aliniata la idea europeana si asta ma determina sa nu vad o mare diferenta

Ce anume diferentiaza invatamantul roman de cel italian?

E foarte dificil sa spun. Eu am un coleg roman, din Bucuresti, cu care lucrez la programe de fizica in Europa si cred ca, Romania este aliniata la idea europeana si asta ma determina sa nu vad o mare diferenta. Sunt diferente generale, care tin de legislatie. Apoi diferentele apar de la o institutie la alta, depinde cum se pun in aplicare proiectele europene, directivele nationale.

Am vazut ca studiile universitare din Romania sunt recunoscute aproape in toata Europa. Ce sanse au acestia sa lucreze sau sa aprofundeze studiile in Italia?

Cu siguranta. Studentii romani sunt activi ai centrelor europene pentru recunoasterile academice. Primul pas pe care acestia trebuie sa il faca este acela de a-si depune Curriculum-ul la universitatea la care ar vrea sa studieze impreuna cu titlul, diploma pe care o au, urmand ca cei de la conducere sa hotarasca.

In aceasta perioada de criza ce s-a schimbat in sistemul universitar?

Sunt mult mai putini bani si trebuie sa fim atenti cum ii cheltuim. In aceasta perioada de criza studentii sunt cei care au mai multe dificultati. Eu am impresia ca activitatea europeana descreste, mai putin cea italiana, pentru ca a fost decizia politica a bursei care a penalizat mobilitatea studenteasca.

Carmen-Raluca Ciocan