In cea de-a treia zi a Conferintei anuale a Grupului COIMBRA, incepind cu ora 9.00, a avut loc o dezbatere cu tema „Research and values”, dezbatere la care au participat mai multi reprezentanti ai mediul universitar European si American. Dezbaterea a fost deschisa si condusa de catre prof.univ.dr. Vasile Isan, rectorul Universitatii „Alexandru Ioan Cuza”. „Oamenii care fac cercetare se bazeaza pe propriile lor valori. Ei sunt cei care prin munca lor de cercetare promoveaza valori precum adevarul si inteligenta. Stiinta are propriile sale valori insa acestea nu contravin valorilor individuale sau colective, ceea ce face ca cercetarea sa fie un lucru cat se poate de benefic”, a declarat in cadrul ceremoniei de deschidere Vasile Isan, rectorul Universitatii „Alexandru Ioan Cuza”.

Printre cei care au luat cuvatul se numara Martin A. Nowak, profesor universitar de biologie si matematica, director al programului de dinamica revolutionara din carul Universitatii Harvard. Acesta a tinut un scurt seminar pornind de la gandirea evolutionista a lui Charles Darwin despre cooperare si reciprocitate. Acesta a vorbit despre reciprocitatea directa bazata pe algoritmul „Te ajut pentru ca apoi tu sa ma ajuti” si reciprocitatea indirecta „Te ajut pentru ca altcineva, poate, ma va ajuta pe mine”. „Cooperarea se bazeaza pe aceleasi principii ca si sahul. Amandoi jucatorii pleaca de la premise cooperarii, insa daca unul dintre ei inceteaza sa mai coopereze, celalalt va actiona in mod similar”, a declarat profesorul Martin A. Nowak. Acesta a trasat cele mai importante argumete in favoarea cooperarii spunand ca aceasta este necesara pentru supravietuirea in societatea moderna.

Sir Colin Lucas (Oxford): Trebuie sa gasim in noi insine posibilitatea de a ne ajuta in acest context economic

Cel de-al doilea profesor care a luat cuvantul se numeste Sir Colin Lucas, istoric si vicecancelar al Unversitatii Oxford. Acesta a vorbit despre criza provocata de schimbarile radicale din invatamantul universitar, despre radacinile acesteia, despre modul in care se dezvolta, propunand in final cateva solutii pentru evitarea agravarii problemelor din mediul universitar. „Criza in educatie trebuie combatuta de catre insusi sistemul universitar si nu de guvern.Trebuie sa gasim in noi insine posibilitatea de a ne ajuta in acest context economic”, a declarat vicecancelarul Sir Colin Lucas. El a subliniat faptul ca mediul universitar trebuie sa fie pregatit sa se administreze singur in orice fel de conditii.

Karol Musiol, rector la Uniwersytet Jagiellonski w Keakovie (Cracovia) a tinut un discurs despre cercetarea europeana si despre pregatirea Uniunii Europene pentru o „renastere” a mediului universitar care se poate face, dupa parerea sa, prin incurajarea tinerilor in performanta pe plan stiintific.

Peter van der Heijden, profesor de stiinte sociale si reprezentant al Comisiei Europene la nivelul cercetarii a tinut de asemena un discurs despre impactul economic asupra invatamantului universitar, despre fondurile europene destinate cercetarii si despre reorganizarea societatii prin intermediul inovatiei. „Viitorul invatamantului universitar este important in contextul social de astazi si necesita adaptarea universitatilor”, sustine Peter van der Heijden. Acesta a mai afirmat si faptul ca, desi ne aflam intr-un context economic dificil , exista si vor exista in continuare programe si fonduri destinate cercetarii si inovarii.

Cristina Botezatu