Marți, 29 octombrie, în Sala Ferdinand a Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași a avut loc conferința „Educația în era digitală. Știința pedagogiei Waldorf”, susținută de profesorul Hans Gerhard Wyneken, profesor Waldorf timp de 18 ani în Germania, fost formator de profesori Waldorf și fondator al Colegiul Universitar pentru institutori Waldorf din București. Conferința a adunat în sala „Ferdinand” în jur de 80 de participanți.

Evenimentul a fost organizat în cadrul proiectului interinstituțional „100 de ani de pedagogie Waldorf”,  printr-un parteneriat între Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” (UAIC), Universitatea Națională de Arte „George Enescu” din Iași, Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației a UAIC, Federația Waldorf din România și Liceul Teoretic Waldorf din Iași. În sală au fost prezenți și cîțiva parteneri din acest proiect, precum prof. univ. dr. Nicoleta Laura Popa, prodecanul Facultății de Psihologie și Științe ale Educației din Iași, Bogdan Szabo, din partea Federației Waldorf din România și Simona Hrap, directorul Liceului Teoretic Waldorf din Iași.

Profesorul Wyneken a oferit publicului o amplă perspectivă asupra pedagogiei Waldorf din activitatea sa ca profesor și ca formator, dar chiar și ca părinte, acesta avînd șapte copii. A vorbit, de asemenea, despre era digitală, despre dezvoltarea creierului uman, dezvoltarea simțurilor și dezvoltarea corpului omenesc, dar și despre fondatorul pedagogiei Waldorf, Rudolf Steiner, care vorbea despre un ritm septenal, despre perioade de șapte ani care marchează dezvoltarea omului.

„Educația este un proces creativ pentru că noi oamenii suntem creativi, suntem creatori, ne creem propriul nostru creier ca un instrument ce ne va sta la dispoziție tot restul vieții”, a spus profesorul Hans Gerhard Wyneken.

Potrivit acestuia, ne naștem cu un creier care este în proces de dezvoltare. Impulsurile care stimulează dezvoltarea creierului vin din mediul ambiant și din experiențele prin care copilul trece. Nucleul care stă la baza pedagogiei Waldorf  constă în această înțelegere asupra omului – omul prin eul său este o ființă spirituală ce vine într-o lumea materială unde acționează. Iar conceptul central al pedagogiei Waldorf spune că omul, ca ființă spirituală își trăiește experiențele în lumea materială și, după moarte, se întoarce în lumea spirituală din care a venit cu un întreg bagaj de trăiri adunate în decursul unei vieți.

În această săptămînă vor mai avea loc încă două evenimente la care profesorul Hans Gerhard Wyneken va conferenția. Astfel, joi, 31 octombrie, va fi prezent la Ateneul din Tătărași, unde se vor sărbători 100 de ani de pedagogie Waldorf, într-un eveniment organizat de Liceul Waldorf, iar sîmbătă, 2 noiembrie, va conferenția la Casa Cărții din Iași.

Prima școală Waldorf a fost întemeiată în 1919, la Stuttgart, în Germania, și a fost condusă de un colectiv de dascăli pregătiți de filosoful austriac Rudolf Steiner. Pedagogia Waldorf a devenit, în timp, un sistem alternativ de învățămînt pentru copii, bazat pe o serie de noțiuni despre dezvoltarea omului sub aspect trupesc, sufletesc și spiritual, ce sunt menite să îi ofere dascălului înțelegere pentru ființa lăuntrică a copilului. Astăzi, astfel de școli funcționează în lumea întreagă.