Sîmbătă, 21 noiembrie, a avut loc Gala Laureaților celei de-a IV-a ediții a Concursului Național de Interpretare „Eduard Caudella”, manifestare organizată de Asociația Culturală „Sonos Alumni” și Universitatea Națională de Arte „George Enescu” din Iași (UNAGE). Atît gala, cît și celelalte evenimente s-au desfășurat on-line, din cauza condițiilor epidemiologice. Evenimentul s-a adresat studenților și masteranzilor din instituțiile de învățămînt superior de muzică din România, iar anul acesta a inclus secțiuni de Vioară, Corzi grave, Canto și Muzică de cameră.

„În fiecare an de pînă acum pentru noi, organizatorii acestui eveniment, fiecare zi a acestui concurs era o sărbătoare, ne delectam cu muzică și premiam împreună fiecare laureat. Anul acesta, fiind forțați de contextul actual, am ales să desfășurăm ediția a IV-a on-line, cu ale sale provocări, cu ale sale plusuri și minusuri, dar încărcată cu același entuziasm al nostru, al celor care trăim și simțim prin muzică”, a spus, în deschiderea galei, moderatorul Tudor Bogdan Bolnavu.

La ediția 2020 s-au înscris 43 de concurenți din cadrul Universității Naționale de Muzică București, Academiei Naționale de Muzică „Gheorghe Dima” Cluj, Universității Naționale de Arte „George Enescu” Iași, Facultății de Arte din cadrul Universității „Ovidius” Constanța, Facultății de Litere, Departamentul de Arte, din cadrul Universității din Craiova și Academiei de Muzică Teatru și Arte Plastice Chișinău. Dintre cei 43 de participanți, 23 au fost din Iași.

Juriul a fost alcătuit din personalități ale muzicii academice din țară și din străinătate, profesori din instituții de învățămînt superior vocațional din Iași, Cluj, București și Sofia (Bulgaria). Președintele juriului a fost conf. univ. dr. Ciprian Ioan, compozitor, decanul Facultății de Interpretare și Studii Muzicale Teoretice din cadrul UNAGE Iași.

„S-a pierdut mult din cauza lipsei actului muzical în direct, dar, pînă la urmă, în această perioadă, anumite lucruri trebuie făcute tocmai pentru ca instrumentiștii, muzicienii să aibă un scop, să aibă un target pe care să îl urmeze. Altfel, fără acest scop, instrumentiștii ar putea fi descurajați. Din punctul meu de vedere, faptul că s-a organizat în aceste condiții, este un merit extraordinar al echipei de organizare”, a apreciat conf. univ. dr. Ciprian Ioan.

La secțiunea Canto, premiul I a fost cîștigat chiar de un ieșean, Sebastian Alexandru Pușcalău, student la UNAGE, iar premiile II și III de Diana Penișoară, Cătălin Apostol și Carmen Lungu.

„Ca grad de dificultate a fost, cred, destul de mare, din cauza probei cu camera video, dar totuși l-am tratat ca pe un concurs, indiferent cum s-a desfășurat. Emoțiile au fost mai mari după ce am trimis videoclipul, nu au fost ca emoțiile pe care le-ai cînd ești pe scenă, iar în față ai nume mari în juriu. Acum te gîndești mai mult cum să fii pe filmare, să dai tot ce poți acolo. Acest mod de concurs a fost și un beneficiu și o deconcetrare – poți repara ce ai greșit, dar nu e același lucru ca și cînd ești acolo și ai emoțiile care te ajută să interpretezi exact cum ai vrea”, a spus cîștigătorul secțiunii Canto, Sebastian Alexandru Pușcalău.

La Vioară, locul I a fost ocupat de Agata Ștefănescu, studentă la Universitatea  Naționale de Muzică București, urmată de Robert Stratica, student la UNAGE.

La secțiunea Muzică de cameră au participat doar două echipe din Iași, clasîndu-se pe locurile II și III.

La ultima secțiune, Corzi grave, locul I a fost ocupat de Maria-Izabela Ghergu, locul al II-lea de Samuel Duciuc (Chitară clasică), iar pe locul al III-lea Pavel Dan Manole  (Contrabas).

Concursul Național de Interpretare „Eduard Caudella” a fost inițiat în anul 2017, de Asociația Culturală „Sonos Alumni” și Universitatea Națională de Arte „George Enescu” din Iași, cu scopul de a sprijini și promova tinerii artiști muzicieni aflați la început de carieră, precum și pentru a valorifica repertoriul românesc destinat muzicii de cameră, instrumentelor cu rol solistic și vocii. Prima ediție a fost desfășurată pe secțiunile coarde și muzică de cameră, iar în cea de a II-a au existat secțiuni ca pian, canto și muzică de cameră. Ediția a III-a a avut secțiuni dedicate pianului și instrumentelor de suflat.

Eduard Caudella (1841-1924), compozitor român de muzică de operă, a fost primul profesor al muzicianului George Enescu, cel care l-a îndrumat și l-a motivat să-și urmeze cariera artistică.