Sîmbătă, 22 octombrie, în amfiteatrul „Radu Ursache” de la Centrul Cultural „I. I. Mironescu” al Universității de Medicină și Farmacie (UMF) „Grigore T. Popa” din Iași, a avut loc întîlnirea cu fotograful Cosmin Bumbuț și jurnalista Elena Stancu, fondatorii proiectului „Teleleu”. Evenimentul a fost organizat în cadrul noii ediții a Festivalului Internațional de Literatură și Traducere (FILIT). La eveniment au fost prezente aproximativ 30 de persoane.

„Începem îndată”, a anunțat dr. Richard Constantinescu, moderatorul evenimentului, în vreme ce videoproiectorul rula fotografii realizate de Cosmin Bumbuț în călătoriile de documentare prin Europa. În deschiderea întîlnirii, moderatorul a propus subiectul părinților care merg să lucreze în străinătate, lăsîndu-și copiii acasă. „În general, cînd publicam un material despre copiii care cresc fără părinți, urma de fiecare dată un val de comentarii negative la adresa părinților, foarte multă judecată. În realitate, cînd stai de vorbă cu acești părinți, înțelegi că ei au avut de ales între a sta acasă, lîngă copiii lor, sau a le da să mănînce. Nu-i ceva pentru care părinții aceștia pot să fie judecați – pot judeca un sistem care a creat această problemă, pot judeca statul român, care a încurajat acest model economic”, a spus Elena Stancu. Ea a adăugat că de fiecare dată cînd se întîlnea cu români în cîmpurile din Europa, unde aceștia lucrau, afla că sentimentele lor de vinovăție sînt uriașe, mai ales în cazul mamelor.

Subiectul traumelor persoanelor care migrează a fost, de asemenea, discutat, iar cei doi invitați au concluzionat că traumele se autogenerează, iar proiectul lor despre românii de peste hotare este, de fapt, unul despre istoria României. De asemenea, că serviciile consulare reprezintă una dintre problemele cu care se confruntă migranții. La întrebarea moderatorului privind implicarea lor în rezolvarea acestor chestiuni, Elena Stancu a explicat că demersuri pot face doar ambasadele sau consulatele. Rolul jurnalistului este să scrie despre „problemele cu care se confruntă societatea”.

Povestea celui mai emoționant instantaneu din vizitele de documentare a fost relatată de fotograful Cosmin Bumbuț. „Familia migrase deodată – părinții în Danemarca și fiica în Anglia. Am surprins exact momentul în care fiica a anunțat-o pe mama ei că a primit cetățenia engleză, printr-o discuție la telefon. Bucuria mamei m-a emoționat atît de tare; se vedea clar o iubire extremă pentru fiica ei”, a dezvăluit el.

Pentru a destinde atmosfera încărcată emoțional, ei au povestit și despre Paștele petrecut în Portugalia, la o mănăstire ortodoxă românească, la începutul pandemiei de coronavirus. Pentru că nu puteau să-și abandoneze autorulota, cu ajutorul Ambasadei României din Portugalia au găsit soluția: au parcat-o în curtea mănăstirii. „Cînd am ajuns, ne-a întîmpinat starețul. Pentru că ne-a văzut fără verighete, ne-a spus că trebuie să ne cununăm și s-a oferit el să facă slujba. Noi suntem căsătoriți, dar nu religios. L-am tot amînat, pînă la urmă i-am spus că nu putem să ne căsătorim la o mănăstire în Portugalia, trebuie să fim în țară, ca să vină și familiile noastre”, a povestit Cosmin Bumbuț, stîrnind rîsete în rîndul publicului.

Întrebările din public au fost lămurite cu alte povești, precum experiența din Centrul Educativ Buziaș pentru minori și tineri și răbdarea cu care profesoara de acolo îi învăța pe adolescenți alfabetul.

„Voi trăiți o viață reală și adevărată, pe care noi o mimăm de cele mai multe ori”, a încheiat Richard Constantinescu întîlnirea, pe fundalul unor ropote de aplauze.

Proiectul „Teleleu” a luat naștere în 2013, cînd Elena Stancu și Cosmin Bumbuț au decis să se mute într-o autorulotă, pentru a putea călători și documenta subiectele care îi interesează. Cartea lor, Acasă, pe drum. 4 ani teleleu, a apărut în noiembrie 2017.

Elena Stancu a fost redactor-șef adjunct la revista „Marie Claire”. La începutul anului 2013 a cîștigat premiul III în cadrul programului „Balkan Fellowship for Journalistic Excellence”, cu o investigație despre corupția din sistemul medical din România.

Cosmin Bumbuț s-a ocupat cu fotografii în domeniul modei și al publicității, iar apoi cu proiecte documentare. Albumul despre viața deținuților din Penitenciarul Aiud, intitulat Bumbata a cîștigat premiul la „Concursul Național de Design” (2013) și premiul pentru „Cea mai frumoasă carte ilustrată” la „Gala Bun de Tipar” (2014).