Ce poate fi mai dureros in viata decat sa iti doresti ceva cu pasiune, ceva care insa viata nu are posibilitatea sa iti ofere din cauza saraciei? Filmul are la baza ideea ca orice risc asumat din sacrificiu duce la pierderea unui drept in societate, drept care il are fiecare om la nastere : libertatea.

Filmul Staten Island leaga in imagini, o viata crancena a oamenilor simpli din micul cartier Newyorkez Staten Island, viata in care fiecare pas este controlat de mafie, care isi imparte puterea prin revarsare de sange.

Regizorul american, James DeMonaco, aflat la a doua colaborare cu actorul Ethan Hawke, a reusit un film mai bun decat antecedentul (Asalt asupra sectiei 13), care dateaza din anul 2005 si in care rolurile intre cei doi erau altele, respectiv scenarist – actor.

Realizat in mare parte de James DeMonaco, care s-a nascut si a crescut in Staten Island, filmul reproduce viata unui cartier desconsiderat uneori de catre metropola New York si in care mafiotii se simt ca in rai.

Filmul are un start putin anemic, dar treptat isi revine, si pe masura ce inainteaza, intamplarile prind contur si povestea straluceste.

Naratiunea in imagini il are in centru pe Sully Halverson (Ethan Hawke), unul din oamenii simpli ai micului cartier, care traieste o viata obisnuita alaturi de sotia Mary Halverson (Julianne Nicholson). Contrar lui Sully, Parmie Tarzo (Vincent D’Onofrio) este unul din oamenii care detin puterea asupra insulei, un nemultumit care este innebunit sa obtina controlul intregului cartier. Impacat cu viata pe care o traieste, Sully isi doreste foarte mult sa aiba un copil impreuna cu sotia Mary, un copil care sa nu semene cu parintii, ci dimpotriva, sa se nasca un geniu, calitate care sa-i permita o viata in care sa nu fie privit de sus.

Aflati la un spital, in timp ce sotia sa Mary este supusa unei consultatii, pentru ca nu reusea sa ramana insarcinata, Sully observa in sala de asteptare, pe un ecran mare, detalii referitoare la un experiment prin care dorinta lui si a sotiei Mary, putea deveni realitate. Experimentul necesita un efort financiar din partea celor doi, efort pe care nu si-l permiteau in niciun scenariu legal. Datorita situatiei materiale, care nu-i permite sa aiba un copil asa cum isi doreste el, impreuna cu doi prieteni insetati dupa bani, iau o decizie care le va schimba viata pentru totdeauna.

James DeMonaco, cunoscut cinefililor mai mult ca un bun scenarist, a scris si scenariul filmului Staten Island, primul film la care a lucrat din postura de regizor. Cineastul nascut in Staten Island, a folosit cateva tehnici neconventionale in naratiunea peliculei, un exemplu fiind folosirea tehnicii non-lineare. Tehnicile neconventionale sunt folosite cel mai des de catre regizorul american Quentin Tarantino, considerat creatorul unora dintre ele.

Ethan Hawke, actorul principal al filmului, recunoscut ca un actor de top pentru cele peste 40 de filme in care a jucat, a regizat mai multe filme decat DeMonaco, si anume trei. Filmul The Hottest State (2006), a consemnat un moment important pentru actor, el fiind in cadrul peliculei, regizor si scenarist, iar intreaga actiune a productiei s-a bazat pe cartea scrisa de el, cu acelasi nume. Cealalta carte scrisa de Ethan Hawke, “Miercurea Cenusii”, se gaseste si in varianta romaneasca, la editura bucuresteana Humanitas.

Filmarile la Staten Island au inceput in anul 2007 avand loc in diferite locuri din statul american New Jersey si in cartierul care da numele acestui film, Staten Island, cel mai putin populat cartier din cele cinci, ce apartin de metropola americana New York.

Staten Island a fost premiat in anul 2009 la Festivalurile de film de la Oldenburg, Bucuresti (Dakino) si in cadrul Festivalului international de la Tokyo.

Filmul a fost lansat pe piata americana in luna noiembrie a anului 2009, iar in Romania este disponibil pe DVD.

Gen: Drama, Crime