Deseori apar controverse intre ce este mai important in realizarea unui film menit sa ramana intiparit in memorie. Actorii, regizorul, editorii sau scenaristii? Filmul Tetro demonstreaza de ce unii cineasti merita statutul lor de maestri ai cinematografiei.

Francis Ford Coppola, regizor, scenarist si producator in nenumarate randuri pe parcursul a cinci decenii de activitate in industria cinematografica, si-a intitulat cel de-al doilea film realizat in secolul XXI, sub numele de Tetro. Titlul filmului rezulta din abrevierea numelei detinut de personajul principal al filmului, Angelo Tetrocini (Vincent Gallo).

Coppola este unul din regizorii care a lansat de-a lungul timpului nume celebre ale cinematografiei americane. In realizarea filmului Nasul (1972), cineastul american l-a preferat in rolul lui Michael Corleone pe necunoscutul la vremea respectiva, Al Pacino, in detrimentul celebrilor Robert De Niro si Jack Nicholson. Asemanator, in urma auditiilor pentru filmul Tetro, Coppola a inmanat debutantului Alden Ehrenreich, in varsta de 19 ani, un rol important in distributia peliculei. Americanul Alden Ehrenreich este un actor promitator care a fost descoperit de catre regizorul Steven Spielberg, dupa un scurt-metraj realizat de acesta la varsta de 14 ani. Initial in echipa pentru film erau cooptati actori renumiti precum spaniolul Javier Bardem si americanul Matt Dillon. Schimbarile de distributie au aparut in urma programelor incarcate ale actorilor, si a unor decizii de ultim moment din partea producatorilor.

Castigator de cinci ori a premiului Oscar, Francis Ford Coppola a ecranizat povestea unor imigranti italieni, asemanatoare cu originile familiei italiene Corleone din Nasul, film care i-a adus celebritatea. De asemeni, scenariul pentru filmul Tetro este singurul scenariu original pe care l-a scris regizorul american, de la Conversation (1974). Ultimul deceniu a consemnat pentru cineastul Francis Ford Coppola, cea mai lipsita perioada de activitate in domeniul filmului, si anume productia a doar doua filme: Tinerete fara tinerete (2007) si Tetro (2009).

Ajuns la 71 de ani, cu un nume sonor in cinema, Coppola a parasit pozitia din tinerete cand realiza filme si scenarii la comanda unor studiouri. Avand la indemna sume importante de bani castigate din film, dar si din celelalte afaceri dezvoltate de el, precum podgoriile de vin din California, Coppola isi concentreaza in ultimul timp atentia spre realizarea de filme independente, mult mai personale, care sa ramana cunoscute mult timp dupa disparitia sa. Ideea lui Coppola pentru realizarea de filme independente, dateaza din anul 1969, cand impreuna cu un alt regizor, George Lucas, au infiintat studioul American Zoetrope in statul San Francisco. Coppola considera filmul Tetro ca fiind al doilea film din noua sa cariera, un traseu independent pe care nu l-a urmat in tinerete, cand se declara foarte entuziasmat de fiecare realizare in “arta” cinematografica.

Filmul incepe cu imaginea lui Benjamin Tetrocini (Alden Ehrenreich), un tanar in varsta de 18 ani, ajuns din America de nord in Argentina, pe un vas de croaziera. Benjamin isi viziteaza fratele mai mare, Angelo (Vincent Gallo), dupa un deceniu in care a fost parasit de acesta. In apartamentul fratelui sau este primit de cumnata lui, Miranda (Maribel Verdú), o persoana extrem de amabila si deschisa. Contrar ei, Angelo este o persoana rece si rezervata la primirea lui Benjamin pe o perioada indelungata. Bennie, asa cum i se adreseaza Miranda, devenise chelner pe un vas de croaziera, pentru ca stia ca va purta o uniforma. Acesta ii reproseaza fratelui sau ca in trecut i-a promis intr-o scrisoare ca il va scapa de scoala militara, de care ulterior a fugit. Tetro, numele dupa care este cunoscut Angelo de prietenii din cartierul argentinian La Boca, a inceput o viata noua in Argentina, dupa un conflict puternic cu tatal sau Carlo (Klaus Maria Brandauer), un important dirijor in metropola New York. Bennie incearca sa readuca in discutie trecutul lor, al familiei din care fac parte, insa cel numit odinioara Angie, este reticent la orice tine de familia lui, de care considera ca a divortat. Prezenta lui Bennie este incomoda pentru Tetro, acesta fiind irascibil si mai tot timpul incordat la discutiile initiate de fratele sau mai mic. O persoana apreciata si respectata in cartierul La Boca, Tetro vrea sa scape definitiv de trecut, fiind dispus sa renunte si la pasiunea lui pentru scris. Benjamin, un personaj aproape in permanenta cu zambetul pe buze, ii marturiseste fratelui mai mare ca de la el a invatat tot ce l-a interesat, precum pasiunea de a calatori sau scrisul.

Intr-o discutie cu Benjamin, Miranda ii spune ca ea l-a intalnit pe Tetro la spitalul de psihiatrie Colifata, unde ea era doctor si el pacient. In acel moment se identifica a fi scriitor, si tinea tot ce scrisese la piept, tot ce il lega de trecut. Pe parcursul sederii sale nedeterminate, ramas singur in apartament, Bennie descopera printre lucrurile fratelui sau, hartiile scrise de acesta in spital, moment in care firul intrerupt din viata lui Angelo, iese la iveala si reintregeste enigmele nebanuite.

Filmul traieste prin contraste. Prezentul este ilustrat in alb-negru, iar trecutul in culori. Actorii vorbesc indeosebi spaniola, dar este utilizata si engleza, mai ales in cercul Miranda-Benjamin-Tetro. Contrar filmelor care prezinta trecutul in alb-negru, scenele din Tetro, care contin incursiuni in trecutul familiei Tetrocini sunt filmate in culori. Secventele din trecut au menirea de a intregi pelicula si de a reflecta anumite stari ale unor personaje, aflate in situatii de impas. Efectele vizuale care impresioneaza in film, sunt fie produse de palpaitul inerent al unui bec spre care priveste Tetro sau de imaginile fantasmagorice filmate in Patagonia.

Pentru realizarea unor filme, producatorii nu exceleaza in a utiliza o coloana sonora vasta, datorita sferei de productie a filmului sau a puternicelor emotii starnite de intamplarile prin care trec unele personaje. Francis Ford Coppola a folosit la maximum capacitatile de a impresiona prin muzica clasica, ce capteaza atentia distributiva a spectatorului.

Un fapt inedit s-a intamplat in timpul repetitiilor pentru film. Francis Ford Coppola a recitit de cateva ori scenariul si printr-o decizie de moment l-a inlocuit pe actorul spaniol, Javier Bardem, din postura de mentor al lui Tetro. Cineastul a considerat ca este mai oportun ca mentorul lui Tetro sa fie interpretat de o persoana de sex opus.

Tetro este cel mai personal film al cineastului, povestea din film in care sunt implicati imigranti italieni, care fac parte dintr-o familie de artisti, are puternice relevante cu trecutul si prezentul lui Francis Coppola. Tatal sau, Carmine Coppola, nascut in Italia, a fost compozitor de muzica, mama actrita, iar in prezent, nepotul Nicolas Cage si fiica Sofia Coppola reprezinta nume cu greutate pe marile ecrane.

Filmarile la pelicula Tetro, au avut loc in cartierul argentinian La Boca, Buenos Aires, un cartier marcat de venirea in masa a italienilor la inceputul secolului XX. Deasemeni gazda pentru filmari a fost orasul El Calafate (regiunea Patagonia), dar si studiouri amplasate in Alicante (Spania) si Buenos Aires (Argentina). Bugetul peliculei a fost estimat la suma de 15 milioane de dolari.

Filmul a fost prezentat in premiera la Festivalul de la Cannes din anul 2009, in afara competitiei, iar lansarea lui pentru publicul larg a avut loc la data de 26 iunie 2009 in Spania.