A adunat știri, a cules povești de la sat sau din cartier, a furat rețete de la bunica, a călătorit și ne-a spus și nouă cît de frumos e prin lume. Bloggerul, pentru că despre el este vorba, s-a născut înaintea influencerului sau a utilizatorului de rețea de socializare. Blogosfera e și azi un strat important în arhitectura online, deși nu mai pare să fie la modă printre utilizatorii de internet. 

Prin vara lui 2005, în România se numărau 5.000 de bloguri, iar un an mai tîrziu numărul acestora acesta se dublase deja. După mai bine de un deceniu, blogosfera românească avea aproape 86.000 de bloguri, din care peste 12.000 active, conform monitorizării întreprinse de Zelist. În 2010, aproape 3 milioane de români accesau bloguri de la lună la lună. În vreme ce mass-media se ducea la vale, blogosfera urca vertiginos în preferințele unei lumi cuprinsă de febra internetului și a rețelelor.

Tot în anii 2000, creșterea popularității blogului în spațiul online a determinat apariţia, în 2006, a unui concurs de gen – Roblogfest, inițiat de Dragoș Novac şi a unei reviste editate de bloggeri. În 2007, în România blog-ul devine relevant și din perspectiva formării academice. Atunci secţia de jurnalism a Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj a adăugat, în premieră, şi proba „blog” în cadrul competiţiei anuale pentru desemnarea celui mai bun student – jurnalist, alături de probele presă scrisă, radio-tv, fotojurnalism.

Patru ani mai tîrziu, blogosfera românească avea aproape 86.000 de bloguri, din care peste 12.000 active, conform monitorizării întreprinse de Zelist, pentru lunile august și septembrie 2014. Din punct de vedere demografic, vîrsta celor mai activi bloggeri era cea cuprinsă între 25 și 29 de ani, urmată de cea cuprinsă între 30 și 39 de ani. Din punctul de vedere al raportului dintre genuri, exista o mică diferență, numărul bărbaților fiind mai mare la acea vreme, 50,9% la 49,1%, în septembrie 2014. Capitala era un nucleu central al blogosferei românești – 38,3%, în septembrie 2014, următoarea zonă ca procent fiind Transilvania, cu 17% în septembrie 2014. În februarie 2019, numărul total de bloguri din România era de 96.431, dintre care 6.273 active (cu cel puțin un articol în ultimele 30 de zile). 

Cuvîntul blog provine din expresia engleză web log = jurnal pe Internet. Este o publicație web cu articole periodice sau și actualizate neîntrerupt, cu un caracter personal. Regula jocului este actualizarea cu texte noi, asemenea unui jurnal, toate contribuțiile fiind afișate în ordine cronologică inversă, cele mai noi apărînd primele, apoi cele mai vechi. Acest gen de publicații web sînt în principiu accesibile publicului larg, însă unele pot fi contra cost. Termenul de blog a apărut în anul 1997, cînd John Berger și-a denumit propriul site weblog.

Ca orice parte a internetului, blogosfera se poate împărți în mai multe categorii specifice. Cîteva dintre cele principale au o tematică clar definită – sport, tehnologie, politică, scris, artă etc., urmează cele comerciale (pentru promovarea unor produse şi/sau servicii prin analize, comentarii, link-uri către alte articole relevante şi resurse etc.) și cele profesionale. 

Direct de la practicieni

Andreea Retea este autoarea blogului andressa.ro din 2005. La început, ca un experiment, povestea despre viața și părerile ei. A continuat și asta i-a adus și alte oportunități pe plan profesional. A lucrat la ProTV ca scenarist, a colaborat și cu redacția „Perfecte.ro” și a fost editorialist, timp de un an și jumătate, la „ProSport” (ediția tipărită). Astăzi, este freelancer, dar unul dintre proiectele ei a rămas blogul. Scrie în continuare despre subiecte lifestyle, social media și multe altele.

„În România, blogurile au umplut un gol la început, în 2005-2006. Presa nu s-a grăbit să investească în platforme digitale, în redacții care să fie updatate foarte des. Oamenii au început să caute însă conținut online și blogurile le-au oferit asta: conținut original, des – postări zilnice sau chiar mai des de atît. Au creat comunități înainte ca social media să existe. Bloggerii și cititorii lor discutau în comentarii, uneori se întîlneau offline”, povestește Andreea. 

Alex Ciucă scrie pe hoinaru.ro din 2007. Acum este digital marketer, lucrînd ca partener la Superior Media, o agenţie de comunicare digitală. Alex realizează și emisiunea „Primii trei ani” la Urban Sunsets, dar este și fondatorul „StarCast.ro”, prima platformă de podcasting din România. Printre toate drumurile, mereu l-a găsit pe cel al blogului. Aici scrie subiecte de la zi la zi despre media, streaming, teatru și multe altele. „Am început să scriu prin liceu, mai întîi pe un forum pe care aveam un topic în care publicam diferite idei. Imediat după bacalaureat m-am trezit cu foarte mult timp liber la dispoziție, așa că mi-am făcut un blog. Era vara lui 2007. După cîteva luni, am primit cadou domeniul hoinaru.ro şi de atunci scriu aproape zilnic. Era o perioadă în care blogging-ul era la modă, nu existau influenceri, nu exista Facebook, oamenii comunicau între ei pe forumuri, în comentariile blogurilor, iar pozele se publicau pe o reţea socială numită Hi5. Pentru chat aveam mIRC sau Yahoo Messenger”, își amintește Alex. 

„Un text bun are mereu cititori”

O comunitate a unui blog se formează în timp, publicul nu e momit doar cu titluri pompoase. Cititorul are nevoie de substanță și va verifica de mai multe ori pînă să se asigure că poate poposi să citească poveștile bloggerului. Majoritatea blogurilor au deja cititorii lor, cei care au venit și s-au tot întors pentru mai mult de un text.  

În februarie anul acesta, Alex a lansat topblog.ro, un clasament al blogurilor din România făcut în funcție de numărul de vizitatori unici pe lună. Datele afişate reprezintă o medie a celui mai recent trimestru încheiat şi se bazează pe informațiile din Google Analytics ale fiecărui blogger. Fiecare persoană care vizitează un site într-un interval de timp, referința fiind o lună calendaristică, de pe un dispozitiv (telefon mobil, tabletă, calculator, laptop) este considerat  vizitator unic. Dacă acesta intră de mai multe ori pe lună pe un site, aceste statistici vor apărea în zona de vizite. La fiecare vizită, persoana respectivă poate accesa mai multe pagini de pe un site, ceea ce va fi contorizat ca număr de afișări. Se știe că numărul de vizitatori unici va fi mereu mai mic decît vizitele, care vor avea o valoare mai mică decît numărul afișărilor. „TopBlog a pornit din nevoia de a readuce în prim plan blogurile. Sînt o mulţime de bloggeri care fac o treabă foarte bună şi pe care e foarte greu să-i găseşti în tot zgomotul din social media”, spune Alex Ciucă. 

În capul clasamentului stă Vali Petcu, cu reședința de blog zoso.ro. Îl califică pe post de topblog numărul de 1.41 milioane de vizitatori unici per lună. E jurnalist de profesie, dar a fost atras de computere și internet și s-a îndreptat către acest domeniu. Vali Petcu scrie din 2005, are în portofoliu texte despre aproape orice, are o opinie despre subiectele de azi și de ieri. Prezența lui ca blogger a fost simțită mereu, nu pare a se schimba nici acum. Postările lui, cîte şapte – opt pe zi, scurte, fără prea multe întorsături, sînt scrise cu energie, efervescente, conțin ceva care te face să rîzi, să comentezi și să gîndești subiectul după. Încă mai are lucruri de spus, iar poziția lui în top confirmă că suscită încă interes pentru propriul public.

„Uitîndu-mă în analitice, publicul majoritar are peste 25 de ani, dar nici bătrînii și tinerii nu se lasă mai prejos. Oamenii care nu gustă divertismentul ușor, servit de Tiktok sau Youtube, oamenii care caută o informație sau un text amuzant, oameni care caută sfaturi sau rezolvări la probleme, publicul e foarte divers. Scrisul nu s-a schimbat mult în ultimele decenii. Limbajul a devenit mai relaxat pe alocuri, dar regulile au rămas aceleași: un text bun are mereu cititori”, a spus Vali Petcu, zoso pentru cititori. 

Se scrie pentru sine și pentru vecini

Blogul a avut la bază jurnalul. Dan Ciulea este antreprenor, blogger și lucrează ca social media manager și strategist. El a ajuns mai tîrziu cu aproape un deceniu pe la blog. Dar de scris scrie și azi, iar printre subiectele lui preferate sînt evenimentele culturale, afacerile locale și buna dispoziție. „Primul blog l-am deschis în 2014, dacă țin bine minte. L-am deschis ca o platformă personală, pe care să-mi aștern gîndurile. În 2008, mi-am cumpărat domeniul ciulea.ro. Tag line-ul de atunci a fost «gînduri fără diacritice»… Între timp am ajuns la «articulez caricaturile vieții». În primul rînd scriu pentru mine. Articolele mele sînt o serie de trăiri personale din momentul respectiv, indiferent că scriu despre o experiență pe care am trăit-o într-un restaurant, călătorie sau despre un eveniment (cultural) sau nu care are sau va avea loc. Așadar, relația mea este una personală. Drept urmare, în decursul anilor am ajuns la decizia de a nu mai scrie lucruri negative (și aici mă refer cu precădere la experiențele mele negative avute într-un loc, local sau ceva de genul), pentru că am realizat că s-ar putea ca acest sentiment să îmi fie insuflat de starea mea și nu neapărat cei de care scriu să fie «vinovați»”, explică bloggerul. 

Cine a vizitat un blog, s-a mai întors. După decenii au rămas aceeași vizitatori. Dar cum se mai găsesc blogurile printre filtrele personalizate ale căutării pe Google? Site-urile lor au rămas ascunse printre reclame, recomandări și la finalul unei liste de searching. Așa că bloggerii au migrat cu opinia și textul în spate înspre alte locuri – pe noile platforme de socializare și conținut online. Postările Facebook se apropie ca stil de ce se mai scrie pe blog. Textul e cît cuprinde ideea, apoi se lipește o poză sugestivă, colorată, cît să sară în ochi la scroll. Înspre vest, Instagramul se îndepărtează de esența unui text, prin locurile astea se fac mai multe fotografii. Twitter e scurt și cam superficial – s-a scris, s-a filmat, a apărut și s-a consumat.

Noile platforme ajută la crearea de trafic și la promovarea bloggerilor. Dar mereu se vor întoarce la blog, un loc care permite discuții și analize cu mai multă substanță. „Deși alte platforme au mai mult trafic și sînt mai folosite, blogul rămîne relevant pentru oamenii care caută acest gen de informație. Plus, știrile nu se dau pe Tiktok, se dau pe blog. Dar da, bloggerul trebuie să se extindă și acolo, trebuie să facă și un pic de Instagram, și un pic de Youtube, și un pic de Facebook”, a declarat Vali Petcu. 

Blogul, baza celorlalte platforme 

Conținutul din mediul online și-a diversificat subiectele, fiind accesibil unui număr mult mai mare de oameni decît în deceniul anterior. De asemenea, evoluția ascendentă continuă a tehnologiei a dus la formarea noilor platforme de conținut online și distribuirea acestora. 

După formula blogului, a fost introdus în media românească și vlogul. Acesta presupune un blog transpus în format video. El a devenit popular, după 2012, pe platforma YouTube. Odată cu stabilirea ei ca loc al vlogului, referirea la creatori a devenit „youtuberi”. Tipologiile vlogului sînt, în mare parte, de divertisment, călătorii, fashion&beauty, educație, o categorie adăugată în ultimii cinci ani este cea de podcast; aceasta alternează între alte platforme de difuzare. Canalele deschise de vloggeri au opțiunea de abonament, iar video-urile acumulează vizualizări, like-uri și dislike-uri. După feedback-ul de la abonați, canalele sînt recomandate mai departe mai există și opțiunea ca youtuber-ul să plătească publicitate și recomandarea la alți utilizatori. 

O dată cu apariția rețelelor sociale ca Facebook și Instagram, s-a ramificat o altă denumire pentru cele mai urmărite conturi, fie personale, fie tematice – aceea de „influencer”. Acum cîțiva ani, această denumire era dată în general personalitățile publice, dar în prezent și oamenii obișnuiți pot căpăta acest „statut”. 

În 2017, Starcom România a publicat studiul „InfluenceMe: A 360 Perspective on Romanian Influencers”. Ediţia a treia a studiului realizată cu sprijinul Global Records, a cercetat cele mai populare platforme social media pe care influencerii din România sînt urmăriţi. Cercetarea a fost realizată prin interviuri de tip CAWI pe un eşantion de 1.055 respondenţi, reprezentativ pentru utilizatorii online cu vîrsta peste 18 din mediul urban. Studiul se completează și cu informați despre perspectiva influencerilor și cea a brandului. Acestea  au rezultat din chestionarea a 26 de marketeri și 96 de influenceri din România. Studiul cuprinde trei categorii al influencerilor din online: „Profesioniştii” (persoanele cu expertiză într-un anumit domeniu); „Oamenii ca noi” – (aceștia şi-au cîştigat audienţa în online prin furnizarea constantă a unor informaţii relevante pentru un anumită audiență); „Celebrităţile” (persoane cu background în showbiz). 

Referitor la blogul românesc, rezultatele au arătat că cititorii de bloguri se încadrează în mai multe categorii de vîrstă, predominant în segmentul 25-29 ani. Aceştia se orientează mai mult către „Profesioniști” şi „Oameni ca noi”, 66% urmäresc bloggeri „Profesioniști”, în timp ce 52% urmăresc bloggeri care nu au niciun background într-un anumit domeniu. 

Printre căutările românilor pe bloguri se regăsesc articole despre lifestyle, mai mult decât pe orice altă platformă. Cel mai urmărit tip de conţinut este sub formă de text. Iar promovarea de produse de către bloggeri determină audienţa să acceseze linkuri suplimentare și să se informeze mai aprofundat. Pe lîngă analiza preferințelor legate de conținut, au fost incluse și cele referitoare la publicitate pe platformă. Astfel, pe bloguri, 59% dintre respondenţi au răspuns că preferă materiale publicitare sub formă de articole, iar 44% preferă ghidurile de folosire, blogul fiind considerat o variantă optimă pentru această formă de promovare. 

O altă caracteristică redată este receptivitatea cititorilor de a cumpăra sau recomanda mai departe produsele promovate pe bloguri. Oamenii care urmăresc bloggeri au o mai mare tendință de a face acestea. În plus, datorită sentimentului de comunitate cititorii tind mai mult să participe la evenimente sau concursuri sponsorizate. 

Prin urmare, se pot extrage principalele motive pentru care bloggerii sînt în continuare urmăriți de către cititori – pentru a se inspira, a fi informați și pentru a găsi sfaturi sau răspunsuri. Așa cum am prezentat anterior, „cititorii de bloguri acţionează şi ca o comunitate, mulţi dintre ei afirmând că le accesează pentru a se simţi conectaţi sau pur şi simplu pentru amuzament”, relevă studiul.

Textul și articolele scurte au fost primele forme de furnizare de conținut online. Rețelele sociale și alte platforme tot de la text au pornit, apoi s-au dezvoltat odată cu noile tehnologii și sisteme de editare video și audio. Așa cum arată recentele studii și analizele de trafic online, evoluția altor formate nu a dat deoparte popularitatea blogurilor. Unii oameni încă mai scriu, iar alții încă mai citesc. Bloggerii s-au adaptat noilor tendințe, navigînd și pe alte platforme de promovare și streaming pentru promovarea conținutului lor, mereu dînd link direct către pagina de blog. 

***

Surse fotografii:  www.smartblogger.com; www.andressa.ro; www.zoso.ro; Arhiva personală Alex Ciucă.