Pasea sigur si apasat, bocancii grei si mari scirtiau prin zapada. Era grabit, ca si cum ceva era pe cale sa se intimple. A intrat, a inchis usor usa imensa de lemn si si-a facut cruce. Desi era liniste biserica ascundea un vulcan gata sa se erupa. Toti misunau ca niste furnici in stinga si in dreapta pentru a pune la punct ultimile pregatiri. Bunicute cu spatele incovoiat schimbau perdelutele, mosnegeii cu barba deasa turnau ulei in candele. Si doar preotul statea in mijlocul bisericii inaltind o rugaciune la cer. Este Leontii Vasile, peot paroh la biserica Sf. Parascheva, unica biserica din Iasi care oficiaza slujba de Craciun pe stil vechi. Pentru el si pentru cei aproape 1400 de crestini din Iasi, pe 7 ianuarie a fost Craciunul.

Stil vechi si nou

„Ma rog bunului Dumnezeu ca in casele tuturor credinciosilor pe stil vechi sa intre lumina sfinta de la Betleem, steaua sa le calauzeasca pe toti pe drumul cel bun spre mintuire, multa sanatate un an nou binecuvintat”, a fost mesajul preotului Leontii Vasile, cel care de aproape 20 de ani oficiaza slujba de Craciun pe stil vechi la Biserica Sf. Parascheva din Iasi. Este singurul preot din Iasi care mai pastreaza orinduiala veche. „Pentru noi data corecta de serbare a Craciunului este 25 decembrie, dar pastrind calendarul Iulian. Cei care au trecut pe stil nou au considerat ca asa este bine si corect, este treaba fiecaruia, este liberatatea de credinta a fiecaruia sa-si tina sarbatorile asa cum se cuvine. Pentru noi, 7 ianuarie este nasterea Domnului. La pestera din Betleeem, Patriarhul Ierusalimului si o mare suita de episcopi si preoti serbeaza nasterea Domnului, dupa calendarul Iulian” explica preotul Vasile tinind im mina o icoana si o carte de rugaciuni.

Singura biserica din Iasi, Sf Parascheva de pe strada Sf.. Lazar se agata de credinta si de dogma crestina inca din 1990 cind a inceput sa gazduiasca slujbe pe stil vechi. Deloc diferiti in predica, clericii acestei orinduieli impinzesc toata tara in cele peste 130 de biserici, schituri si manastiri, majoritatea construite in 1989. „Organizarea noastra, a celor pe stil vechi se face intr-o Mitropoliei si trei Episcopii. Centrul metropolitan al bisericii noastre este la Manastirea Slatioara din judetul Suceava. Avem biserici peste tot cu preponderenta in Moldova, dar avem si in Muntenia si in Dobrogea, Ardeal. In Iasi, suntem unica biserica iar in judetul mai avem 11 biserici”povesteste parintele Leontii Vasile. In Romania sunt peste un milion de credinciosi ortodosci de stil vechi, in Iasi sunt 1400. Mult sau putin? Parintele Leontii Vasile raspunde simplu: sunt putini, doar intr-o zi a anului sunt multi, in ziua de Craciun, cind biserica e mica si e una, si se umple de crestini care vor sa se roage Mintuitorului. Atunci, in mare inghesuiala biserica pare neincapatoare iar credinciosii care sarbatoresc pe stil vechi- o armata.

„Postul dragostei”

Calendarul Iulian dupa care planifica toate orinduielile nu schimba nimic din obiceiurile Sarbatorilor, nici traditiile nu sunt altele. Obiceiurile culinare sunt ca ale credinciosilor traditionali. Nu este nimic deosebit. „Masa e ca la tot romanul, gospodinele gatesc mincaruri gustoase, sarmale, cirnaciori, fripturica si asteapta cu totii dupa un post de 40 de zile marea sarbatoare a nasterii domnului” explica preotul Leontii Vasile care marturiseste ca „a fost un post al dragostei tinut de la mic la mare”.” In acest post, in toate simbetele si duminicile s-a mincat peste, s-a dezlegat la vin si untdelemn. Credinciosii bisericii noastre de la copilasi de clasa I si pina la cei mai in virsta postesc. Este un post al dragostei asa cum si sarbatoarea naserii, este o sarbatoare a dragostei” adauga prelatul.

De la sarbatoare nu lipsesc nici colindele si nici bradul. Ca in fiecare an, in seara de 6 ianuarie Nasterea Domnului este intampinata in straie de sarbatoare, cu evlavie de cei varstnici si cu bucurie si colinde de catre copii. In seara de ajun, dupa apusul soarelui si pina inainte de miezul noptii, sunt asteptati copiii la colindat. Parintele Vasile umbla cu trei zile inainte de Craciun din casa in casa pentru a aduce vestea nasterii Domnului: „Timp de trei zile am mers impreuna cu cintaretii la toate casele credinciosilor de stil vechi din Iasi vestind nasterea domnului. Cunosc toate casele credinciosilor de stil vechi din Iasi. In 19 ani am reusit sa cunosc fiecare suflet de crestin, fiecare copilas care s-a nascut, am oficiat sute de botezuri si cununii”.

Credinciosii de stil Vechi – o minoritate

„Cei care au pastrat vechiul calendar au fost oarecum mai marginalizati, asa cum, de alftel, sunt minoritatile. Noi nu ne consideram o minoritate ci suntem continuatori ai credintei sfintei ortodoxe. Intre noi si biserica oficiala nu exista ura, exista doar respect. Si muti, credinciosii care intra in biserica noastra sarbatoresc si pe stil nou. Ei vin se inchina, asculta slujba”povesteste parintele Leontii Vasile. Parintele Vasile continua: „Atunci in 1924 a fost o mare opozitie din partea clerului, a slujitorilor bisericii dar si din partea oamnenilor. Curozitatea m-a facut sa cercetez ziarele vremii si imi amintesc ca lumea a acceptat cu foarte multa greutate aceasta schimbare, desigur ni s-a explicat ca nu este o incalcare in dogma ci doar o schimbare a datei. Atunci in 1924, data de 1 octombrie a devenit 14 octombrie, practic suprimindu-se 13 zile, dupa niste calcule care in 1952 Papa Grigorie al XIII-lea a acceptat. Acestea au fost propuse de un grup de astrologi in frunte cu Lui Giolilio, un astrolog important al timpului, care a demonstrat ca in fiecare an ramine in urma timpul cu aproxiumativ 12 secunde, adunat la 128 de ani se face 1 zi si o noapte si au considerat ca de la anul 325 de la sinodul I din Niceea si pina in anul 1582 timpul ramasese in urma cu 10 zile iar in 1924 se faceu a13 zile”.

Separarea Bisericii Ortodoxe in Stil Vechi si Nou a venit in 1923 cind, la Constantinopol, s-a decis trecerea de la calendarul Iulian la cel Gregorian. Singurul opozant al schimbarii, Mitropolitul Visarion Puiu, a fost exilat, murind la Paris. Negati de Biserica de Stil Nou si prigoniti de autoritati, clericii care au ales sa pastreze vechiul calendar au fost nevoiti sa paraseasca bisericile si minastirile. Centrul credintei de stil Vechi a ramas Manastirea Slatioara din Suceava, locul unde, in fiecare an, se adună mii de credinciosi. Chiar dacă acest cult nu este recunoscut de statul roman, Biserica Ortodoxa de Stil Vechi numara, in prezent, aproape un milion de adepti.

Victoria Cantir