Doi tineri intreprinzatori din Iasi s-au gandit sa aduca, in premiera in Moldova si in Iasi, o afacere cel putin ingenioasa. Cei doi frati au cumparat fraciza de la o firma din Spania, care s-a extins prima data in Targu Mures si apoi in mai multe orase din tara. O afacere care promite a fi profitabila daca luam in calcul succesul cunoscut in celelalte orase din tara.

Intr-un context al crizei economice, in care mai ales bugetul pentru advertising si publicitate este redus drastic, Liviu si Octav Pozdirca s-au gandit ca cel mai eficient mod ca reclama sa ajunga direct la clienti este prin intermediul unui produs folosit de toata lumea: painea. Reclama pe paine este cea mai noua modalitate de a vinde publicitate. Asta cu atat mai mult, cu cat punga in care este ambalata painea nu ne costa nimic, nici pe noi, consumatorii, si nici pe producatorii sau distribuitorii de paine.

Cum le-a venit ideea

Nici unul din frati nu are studii in domeniul publicitatii, insa experienta i-a ajutat foarte mult. Fratele cel mare, Liviu, are 34 de ani si a terminat facultatea de Tehnica Dentara. S-a angajat insa intr-un alt domeniu, iar acum lucreaza la o firma de constructii. Octav, cel care se ocupa de afacerea nou deschisa a terminat Facultatea de Drept la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” si a lucrat mult timp in publicitate, el fiind cel care gestioneaza afacerea. Cei doi s-au gandit mai demult sa isi deschida propria afacere, asta dupa ce tatal lor a dezvoltat un business, care insa nu a adus prea mare profit. „Fratele meu cauta o idee de afaceri. Ne-am gandit prima data la cu totul altceva, la un shop online de materiale de constructii. Liviu era stapan si cu experienta in acest domeniu, intrucat este director de personal la o firma de constructii. Am gasit intre timp aceasta afacere care este putin mai lucrativa”, a povestit Octav Pozdirca.

Cei doi tineri si-au infiintat o societate, SC AdPublica SRL si au inceput sa tatoneze terenul inca din noiembrie anul trecut. Anul acesta, in martie, au semnat contractul de colaborare cu cei din Targul Mures, unde se afla sediul central al firmei in Romania. Ca in orice afacere, la inceput trebuie o investitie importanta, mai exact aproximativ 11.000 de euro. Fratii Pozdirca au platit 300 de euro la inceput, pentru cursul de pregatire, urmand ca pe parcursul unui an sa plateasca esalonat suma de 800 de euro, taxa de achizitonare a francizei.

Ambalaje eco-europene

Ideea este simpla, foarte ecologica in acelasi timp si are mari sanse sa prinda la publicul iesean, sustin patronii. Punga este oferita gratuit magazinelor care vand paine sau firmelor care se ocupa de distribuirea produselor. „Publipan produce pungi de hartie speciale pentru ambalarea painii, pe care sunt tiparite anunturi si reclame. Acesta este unul din avantajele publicitatii pe care noi o promovam. Se poate pune o reclama la absolut orice, chiar si retete culinare, sudoku dar si anunturi facute de persoane fizice”, afirma tanarul intreprinzator iesean. Pungile vor avea imprimate anunturi publicitare si informative, publicitate care va ajunge 100% in casele oamenilor, fiind repartizata in mana, zilnic, la mii de persoane, o noutate fata de fluturasele si brosurile care raman in cutiile postale sau in scara blocului.

Noutatea este evidenta, din moment ce nu exista un suport publicitar similar si care sa fie asa de bine primit atat de public cat si de clienti. In plus, punga Publipan este ecologica si biodegradabila, pentru ca este facuta din cerneala pe baza de apa si adezivi fara poliamide. „Este o afacere care la noi o sa prinda foarte bine. Noi am intrat la fix in afacere, pentru ca pana la sfarsitul anului toti distribuitorii o sa trebuiasca sa se alinieze la normele europene cu ambalaje ecologice, deci n-o sa mai fie pungi de plastic”, explica Octav.

Franciza se acorda pentru echivalentul a 80.000 de locuitori. „Noi avem cam jumatate din Iasi. Daca o fi sa mearga bine, o sa mai cumparam o franciza si pentru restul Iasului”. Pungile se tiparesc intr-un tiraj de 30.000 de exemplare pe editie, adica pentru 15 zile, culorile variind de la editie la editie. Tarifele pentru un modul publicitar pe punga Publipan incep de la 120 de euro, iar punga are 48 de module pe ambele fete, plus inca patru pe suprafetele de pe lateralul pungii. Asadar daca afacerea va merge bine, conform sperantelor celor doi frati, investitia va fi rapid amortizata. „In Iasi, in Moldova este o noutate. E riscant ca orice chestie in care vii cu ceva nou, nu stii cum o sa mearga. Inceputul este mai greu, dar in tara merge foarte bine. O sa mearga bine si la noi. E publicitate neconventionala, dar sntem increzatori ca o sa prinda repede”, sustine Octav.

La Iasi, doar doi clienti

Desi au semnat contractul acum o luna si inca nu sunt cunoscuti in Iasi, inceputul pare promitator pentru cei doi frati, acestia fiind deja in tratative cu doi posibil clienti: restaurantul Moara de Foc si Omniasig. „Este o afacere pe care trebuie sa o duci tu la client, cel putin pana ce apare prima punga. Dupa aceea o sa te caute si lumea. Incet-incet punga se vinde singura, pentru ca o vede lumea. In prima etapa ne adresam magazinelor distribuitoare si mai putin lanturilor de brutarii, pentru ca brutariile in principiu vor punga personalizata. Iar noi practic nu vindem pungi pentru paine, noi vindem publicitate pe paine. Si asa ne-am transforma pur si simplu in distribuitori de pungi pentru paine, ori nu aceasta este tinta afacerii”, concluzioneaza Octav Pozdirca. Adpublica si afacerea Publipan in Iasi urmeaza sa se lanseze la Iasi la mijlocul lunii mai.

Giorgiana Zurba

***

CV-ul firmei

Publipan a luat nastere in Mataro, in anul 2005, datorita Agentiei de Publicitate Discobolo Arta Digitala, dar abia in iulie 2007 a inceput sa creasca sub forma de franciza. Doi intreprinzatori din Spania, Juan Beltran si Irene Sevilla au creat forma de comercializare si de exploatare a noului suport publicitar la nivel national: punga ecologica pentru paine. Cei doi antreprenori au transformat punga de hartie pentru paine intr-un suport publicitar, mizand pe numarul mare de consumatori de paine din Spania. In plus, cei doi s-au mai gandit la un aspect care sa le obtina ajutor din partea oficialitatilor si premisa unei extinderi spectaculoase: au atins si o latura ecologica, punga fiind inlocuitorul celei de plastic. In momentul de fata, in Spania sunt 120 de sucursale, dinstribuite in toate peninsula, Insulele Canare, Insulele Baleare, Ceuta si Melilla, iar in Portugalia sunt alte 25 de francize. In curand, afacerea va fi lansata in Germania si in alte 12 tari, printre care Mexic, Costa Rica, Argentina, Brazilia si Italia. In Romania, Publipan a ajuns initial la Targu Mures gratie unui tanar intreprinzator, Silviu Pintea, caruia i-a venit ideea de a prelua franciza pe cand era la munca in Spania. Acolo i-a cunoscut pe proprietarii francizei Publipan si le-a propus sa dezvolte afacerea si in Romania. Tara noastra are deja cumparate douasprezece francize in Targu Mures, Galati, Baia-Mare, Buzau, Targoviste, Constanta, Targu Jiu, Sibiu si cate doua francize la Bucuresti si Ploiesti. De pe 15 mai afacerea se va dezvolta si in Iasi.