Duminică, 19 mai, în Agora EX LIBRIS din Palas Mall Iași, în cadrul Tîrgului de carte „Librex”, a avut loc lansarea volumelor Ce dacă? și Captiv în mine, semnate de regizorul Alexander Hausvater. Cele două cărți au fost publicate la Editura Integral, în 2017, respectiv 2019, prima fiind deja tradusă în engleză și germană. Evenimentul a fost moderat de directorul editurii, Costel Postolache. Alături de invitat, s-au mai aflat și două studente masterande de la Facultatea de Litere a Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași și actorul Emil Coșeru, care au lecturat fragmente din cărțile menționate.

În prima parte a evenimentului, autorul a vorbit despre volumul Ce dacă?. Acesta a menționat că titlul face referire la filosofia de viață a tatălui său, care considera că fiecare întîmplare din viața unui om ascunde un sens. „Tata îmi spunea mereu că în spatele oricărui eveniment, oricărei situații, ar fi «altceva». Acest «altceva» imaginar îl făcea să se întrebe: «Ce dacă mă aflu în acest loc? Ce dacă am întîlnit această persoană?»”, și-a amintit Alexander Hausvater. Acesta a mai precizat că în momentul în care o persoană ia o decizie spune „da” unei oportunități și „nu” unei „infinități de alte posibilități”. Regizorul s-a declarat uimit de reacția publicului la cartea sa, mulți dintre cititori declarînd că s-au regăsit și au retrăit scene din propria copilărie și adolescență. „Mereu am crezut că am trăit o copilărie unică. Am fost siderat să aflu că nu e deloc așa”, a declarat acesta.

În partea a doua, discuțiile au avut ca punct central volumul Captiv în mine, care conține transcrierea scenariilor a cinci piese de teatru și notațiile regizorului asupra acestora. Autorul a vorbit despre simbioza dintre literatură și teatru și a precizat că „atunci cînd literatura se transformă în teatru, și viceversa, toate gîndurile, toate credințele trebuie să dispară și să lase loc unui nou act artistic”. Acesta a făcut apoi o radiografie a societății contemporane, în care lectura devine un obicei tot mai rar. „Nimeni nu mai are nevoie de teatru, de literatură, de muzică. Încet-încet, cele mai sublime creații ale spiritului uman vor dispărea sau vor apărea prin prisma unei mici mișcări de deget pe Google”, a subliniat Alexander Hausvater. El a mai spus că în fiecare dintre noi există un potențial enorm, pe care omul modern și-l reprimă. „Trăim o viață alertă, fiecare e expert într-un domeniu de expertiză nesemnificativ, deși noi am fost făcuți să fim capabili să facem absolut totul. Omul trecutului cultiva cîmpiile, creștea animalele, vorbea toate limbile pămîntului, se dezvolta, clădea. Omul modern e doar expert într-un domeniu”, a apreciat autorul. Prin prisma acestei afirmații, a subliniat că toate piesele din volumele sale sînt despre nume importante din cultura universală, precum Chopin sau Ovidius, care „și-au luat destinul în propriile mîini și au deviat de la traseul normativității”.

Alexander Hausvater a precizat că, pe lîngă scenariile pieselor de teatru, în volum se pot găsi și două scenarii de film, pe care le-a introdus ca răspuns la actualul film modern. „Filmul din zilele noastre crede că fiecare spectator e cam tîmpit și atunci se construiește pe evidențe, înlăturînd complet misterul și fără a mai încuraja omul să viseze”. Unul dintre scenarii, „Amantul doamnei Rebreanu”, se bazează pe o poveste personală, avînd-o ca personaj principal pe profesoara sa de literatură din liceu.

În încheiere, autorul a vorbit despre sistemele școlare ale lumii și despre tendința acestora de a uniformiza elevii, de a-i aduce mai aproape de un model unic. „Individualitatea, care este calitatea cea mai specială a fiecărui om este distrusă încet-încet. Elevii devin un grup de roboței care nu se mai deosebesc unul de altul și devin o copie a celui de lîngă”, a evidențiat regizorul. Un astfel de mimetism, învățat încă de acasă, este motivul principal pentru care societatea românească nu funcționează corespunzător. „Din punctul meu de vedere, în România a avut loc o revoluție în 1989 și ea continuă. Această revoluție nu se va termina decît atunci cînd binele va cîștiga, cînd oamenii vor înțelege că o revoluție nu se face cu «ei», ci cu «tu»”, a concluzionat invitatul.

Alexander Hausvater este regizor și scriitor. În anul 1959 a emigrat împreună cu familia în Israel. A absolvit cursurile Universității din Tel Aviv și a urmat cursuri de literatură dramatică la Dublin, unde a debutat ca regizor. Între 1969 și 1972 a fost directorul artistic al Teatrului Peacock din Dublin. A predat la Universitatea Québec din Montréal, la Școala Națională de Teatru, la Universitatea din Tel Aviv, Israel și la Institutul Lunacharski, din Rusia. După Revoluție, s-a întors în România, fiind distins, în 2015, cu Premiul Senatului UNITER pentru întreaga activitate de regizor. În prezent, este regizor la Teatrul Național „Vasile Alecsandri” din Iași.