10

Titlu: „Dallas Buyers Club”

An apariție: 2013

Gen: Dramă

Distribuție: Matthew McConaughey, Jennifer Garner, Jared Leto

Durată: 117 minute

Acum aproape trei decenii, Statele Unite ale Americii abia începeau lupta împotriva virusului HIV, a cărui răspîndire în rîndul populației căpăta amploare. Anul 1985 a fost cel în care s-a conturat și povestea care stă la baza dramei „Dallas Buyers Club”, cea a lui Ron Woodroof (Matthew McConaughey). Bazat pe fapte reale, filmul surprinde lupta cowboy-ului căruia i s-a oferit un pronostic sumbru: încă 30 de zile de trăit. Într-o perioadă în care boala lui Ron făcea victime preponderent în rîndul homosexualilor, acesta a fost nevoit să se confrunte cu prejudecățile apropiaților și abandonul prietenilor. Regizat de Jean-Marc Vallée și nominalizat la șase premii Oscar, filmul surprinde parcursul bolnavului infectat cu SIDA și  condamnat la moarte, în lipsa unui antidot. Întrucît guvernul american îi pusese la dispoziție o singură alternativă de tratament, iar reacția sa la aceasta aproape că îl ucide, Ron Woodroof a fost nevoit să își prelungească viața apelînd la soluții incorecte din punct de vedere legal. Pentru a surprinde transformarea personajului, actorul Matthew McConaughey a fost nevoit să piardă în greutate un număr de 22 de kilograme. Acesta a reușit să empatizeze cu adevăratul Ron în urma lecturării jurnalelor sale. Parcurgînd traseul cronologic, filmul ilustrează eforturile cowboy-ului de a face rost de medicamentele necesare, procurate de cele mai multe ori prin metode extreme. O astfel de scenă este redată atunci cînd personajul lui McConaughey, deghizat în preot, este supus unui control vamal la întoarcerea sa din Mexic, acesta ridicînd suspiciuni asupra sa din cauza aspectului incert. Fiind surprins cu o cantitate de pastile mult mai mare decît permitea legea pentru uzul propriu, acesta este pus sub supravegherea autorităților.

Încercarea lui Ron de a-și recîștiga atît reputația în societate cît și respectul de sine, îl determină să înființeze un club al persoanelor infectate cu virusul HIV. Mizînd pe faptul că bolnavii de SIDA sînt uniți de o suferință colectivă, acesta își dezvoltă o afacere de vînzare a medicamentelor procurate prin metode ilegale. În cadrul acestei activități îl include și pe Rayon (Jared Leto), un travestit infectat, care încearcă să supraviețuiască la rîndul său. Pentru prestație, actorul Jared Leto a fost recompensat cu un Glob de Aur, rolul său secundar reprezentînd una din aparițiile cheie ale filmului.

Urmărind un parcurs psihologic, pelicula expune stadiile prin care trece bolnavul infectat cu HIV, transparența replicilor și a jocului actoricesc conferind naturalețe interpretărilor. Ron și Rayon sînt doar două chipuri într-o mare de oameni care se scufundă în ape tulburi, în încercarea lor de a găsi înțelegere, acceptare și mai presus de orice, propria salvare de la înecul în abisul morții.

Filmul va rula în cinematografele din România începînd cu data de 7 martie.