S-ar putea spune orice despre acest film numai ca este unul fara substanta nu. Ba dimpotriva. Intr-o lume in care superficialitatea si egoismul sunt ridicate la rangul absolut de valoare, acest film vine ca un dus rece pentru cei ce cred ca cinematografia mondiala se afla intr-un impas, impas care nu poate crea sub nici o forma o poveste pura despre sacrificiu si descoperirea de sine cu interpretari si emotii puternice.

„Apa pentru elefanti” este ecranizarea romanului omonim care a fost tiparit in 2006 in America si care a stationat mai bine de jumatate de an in topurile de vanzari din mai toate publicatiile. Scris de Sara Gruen, romanul a primit numeroase premii, s fost desemnat si cel mai popular roman al anului 2007 si s-a vandut in peste 4 milioane de exemplare in toata lumea. De aici si dorinta regizorului Frances Lawrence de a transpune povestea circului in miscare permanenta pe marile ecrane.

Filmul prezinta fascinanta si mirobolanta lume a circului vazut din interior, atestand supozitia ca totul este o iluzie si ca de fapt in spatele numerelor prezentate la care toata lumea aplauda este o munca titanica, o lupta continua cu viata si un sacrificiu de sine enorm. Daca inainte de lansare toti dadeau verdicte ca filmul va fi un cliseu si ca povestea din cartea nu va trece bariera peliculei, in momentul lansarii, aceste supozitii au fost daramate. Pe langa faptul ca productia este minutios realizata, reuseste cu brio sa transmita emotie, sa incendieze constiinta cu idei si perceptii si strange la un loc, in cele aproape doua ore, simboluri universal valabile care sunt ascunse in sufletele noastre si pe care doar prin imagine si poveste le putem redescoperi.

Construit dupa principiul povestirii in rama, filmul ne poarta in mai multe universuri paralele dar care se intrepatrund si care sunt legate de o poveste de dragoste aparent imposibila, dar care se dovedeste in final a fi un parcurs lin si un destin scris in stele si descoperit la momentul oportun.

Actiunea, plasata in perioada crizei din America din anii 30, este emotionanta dar in acelasi timp dura, caci prezinta viata fara menajamente, invaluita doar in manusi de fascinatie si de magie, dar trezita la realitate de adevarul crud.

Filmul incepe cu o secventa care il prezinta pe eroul principal, Jacob Jankowski, ajuns la aproape 100 de ani, (rolul este interpretat de Hal Habrook cunoscut din productii precum „Into the Wild” sau „Men of Honor”) stand singur intr-o parcare, in ploaie si cautand cu privirea si cu sufletul orice urma de emotie care l-ar readuce in lumea de altadata. Si asta doar pentru ca circul a venit in oras. Din pacate nu reuseste sa prinda reprezentatia, in schimb isi dezvaluie propria reprezentatie a vietii sale care este mult mai exuberanta si emotinanta decat un circ din zilele noastre. De aici incepe povestirea in rama, cu relatarile despre viata de circar, despre iluziile provocate de aceasta lume stralucitoare la exterior dar putreda pe dinauntru, despre iubire si sacrificiu si despre drama complexa care i-a marcat existenta dar care, pana la urma, i-a conturat-o armonios.

Inca de la primele acorduri ale acestei povesti descoperim simboluri de viata. Astfel ca, in 1931, tanarul Jacob de origine poloneza, avea sa devina un veterinar de succes, dar acest vis triumfator este spulberat in momentul in care parintii sai mor intr-un accident, parinti care au investit toata munca in educatia lui si care practic l-au lasat acum doar cu studiile, caci alta avere nu i-au lasat.

Fara un acoperis deasupra capului, Jacob se hotaraste sa plece in lume, cu gandul cert ca idealurile sale s-au sfaramat odata cu masina in care se falau parintii sai si ca viata sa nu va prinde forma niciodata. Dar nu avea de unde sa stie ca de fapt avea sa isi intalneasca destinul si sa isi descopere adevarata vocatie:cea de circar, de om daruit pe deplin animalelor. Iar zicala cu „trenul vietii” pe care nu trebuie sa il pierzi i se potriveste de minune.

El se urca in primul tren si nimereste in trenul care nu are oprire al fratilor Benzini, unul dintre cele mai cunoscute circuri ambulante din acea perioada. Aici descopera ca viata nu este atat de usoara pe cat parea initial, ca in spatele unei imagini se poate ascunde o alta. La circ il intalneste pe August dresorul de animale si cel pentru care o reprezentatie ireprosabila si o duzina de bani aferenta se poate construi si chiar cu pretul vietii. Reticient la inceput, August il ia in trupa de circ pe Jacob si il angajeaza pe post de veterinar.

Din acest moment incepe adevarata lectie pe care Jacob o primeste si pe care si noi, prin el, o impregnam in constiinta, lectie care ne arata ca viata circului este dura, ca in spatele unor personalitati puternice nu exista caracter si ca indiferent de soarta prescrisa de societate oricine merita dreptul la o viata mai buna.

La circ Jacob o intalneste si pe Marlena de care se apropie si se indragosteste treptat dar pe care stie cu certitudine ca nu o va avea. Elementul cheie al fimului este elefanta Rosie, carea avea sa scoata pentru o scurta vreme circul din faliment. Inteligenta dar incapatanata, Rosie nu stie sa raspunda la comenzi decat in poloneza, si asta o apropie de Jacob foarte mult, pentru ca in final dupa toate suferintele ea sa fie cea care ii salveaza viata.
Povestea de dragoste dintre Jacob si Marlena evolueaza si creaza o tensiune intre cei doi dar care il include si pe August, care in final este omorat de Rosie, si astfel, cel mai mare circ din anii 30 „Benzini Bros” se va risipi intr-o clipita, in schimb doua vieti aveau sa se uneasca pe vecie. Finalizand povestirea, Jacob constientizeaza ca de fapt circul afost viata lui, menirea lui pe acest pamant si ca Rosie, elefanta i-a fost cheia catre ce avea sa fie drumul sau lin spre acasa. Iar casa inseamna circ.

„Apa pentru elefanti” aduce in prim plan trei actori de renume mondial: Resse Witherspoon, cunoscuta cu rolurile din „Vanity Fair” sau „Legally Blonde”, Robert Pattinson ajuns celebru peste noapte gratie „Twilight” si Christopher Waltz din „Inglorios Bastard”.

Chimia dintre Pattison si Whiterspoon trece de ecran si devine palpabila, si asta in ciuda faptului ca Pattison nu face un rol de colectie, in schimb duce la cap un rol care ii vca marca cariera, fiind primul intr-o productie atat de importanta si de mediatizata.

„Apa pentru elefanti” este o drama pura, fara accente de patetism si clisee din povestile de dragoste. Prezinta viata fara tuse excezive de melodrama si aventurile fascinante pe care ea ni le ofera zi de zi, si asta pentru ca orice clipa este femera si tocmai efemeiritatea timpului te face sa nu stii ce iti rezerva viitorul apropiat, ziua de maine sau momentul urmator. De asemenea, filmul ne arata ca destinul este scris in stele si ca menirea este parte din el. Ea nu este faurita de noi ci dfe descoperita la momentul oportun. Iara toatae aceste simboluri si invataminte sunt desavarsite de dragostea pura dintr doi oameni si de dragostea pentru animale, care sufera si traiesc cu aceeasi intensitate ca si oamenii.

Lansata pe 22 aprilie 2011 in Romania, productia a avut un buget impresionant iar incasarile de pana acum arata ca avea un succes de box-office. „Apa pentru elefanti” este o lacrima de soarta vazuta prin ochii unui om caruia circul i-a marcat existenta. Circul cu ale sale emotii, iluzii si lacrimi de elefant.

Narcis Avadanei