Nimeni nu stie cand a aparut pe lume minciuna. Nici macar cartile de istorie nu pot determina cu exactitate, dar Ricky Gervais are un indiciu si l-a transpus pe marele ecran. Minciuna e adevarul care scoate cateodata omul din incurcatura. Dar cand se aduna prea multe neadevaruri graite, ceva neprevazut este menit sa se intample. Fiecare om de pe Glob are o parte ascunsa din lemnul lui Pinocchio, sculptat cu migala de un oarecare Gepetto. Mai mult lemn cioplit sau mai putin, in exces sau cu masura. Ce s-ar intampla daca toti oamenii din lume ar fi onesti si ar spune intotdeauna ce le trece prin minte? Filmul „The Invention of Lying” este raspunsul lui Gervais.

Actiunea filmului are loc intr-un oras in care, la prima vedere, oamenii par a fi obisnuiti. Au slujbe, masini, case, familii. Insa ce face speciala aceasta lume este ca toti oamenii spun ce gandesc. Mark Bellison (Ricky Gervais) interpreteaza rolul unui scenarist aflat pe punctul de a fi concediat si care incearca din rasputeri sa-si gaseasca sufletul pereche. Desi este un om onest si spune intotdeauna adevarul, intalnirea lui cu Anna McDoogles (Jennifer Garner) se dovedeste a fi un esec. In timp ce se aflau la masa, intr-un restaurant, asista la un dialog intre Anna si mama ei: “Nu e atractiv, nu castiga destul de mult si cu siguranta nu am sa dorm cu el in noaptea asta si probabil nici macar un sarut”.

In aceste conditii, Mark cauta alinare in compania la care este angajat, Lecture Films. Mark este un angajat dispretuit de colegi si ura pare sa ia amploare dupa o vizita fulger a sefului Anthony (Jeffrey Tambor). Seful considera deprimant si plictistor ultimul scenariu scris de Mark, despre Marea Ciuma din secolului al XIII-lea. Prin urmare, il concediaza. Cum un ghinion nu vine singur, a doua zi dupa ce devine somer, proprietarul cladirii ( Ruben Santiago-Hudson) apare pe neasteptate sa-si revendice chiria, in valoare de 800 de dolari. Bani pe care Mark nu ii are.

Ce s-ar intampla daca toti oamenii din lume ar spune ce le trece prin minte?

Disperat sa scoata ultimii dolari pe care ii avea depusi intr-un cont la banca (300 de dolari), Mark incalca o regula despre care nimeni nu stia ca exista. Reteaua bancara are insa probleme, iar cererea de a-si lichida contul este imposibil de realizat. Intr-o lume fondata pe increderea in oameni, angajata bancii, impresionata de discursul lacrimogen al lui Mark, il intreaba cati bani are in cont. In acel moment o reactie are loc in mintea lui Mark, reactie a subconstientului care ii reaminteste suma necesara pentru chirie: 800 de dolari, 800 de dolari. “Am 800 de dolari in cont.” Desi reteaua bancara isi revine si contul lui arata doar 300, angajata isi cere scuze pentru eroarea din baza de date. “Vreti in bancnote mici sau mari?”.

Mark realizeaza ca tocmai a facut o descoperire demna de cartile de istorie. Fiind primul si singurul care cunostea tainele inventiei, Mark Bellison va folosi minciuna aproape oricand si oriunde va avea nevoie, pentru binele personal si chiar pentru binele suprem.

Ricky Gervais nu este unul din actorii faimosi ai Marii Britanii si nici nu a devenit dupa realizarea acestui film. Este insa un om care se pricepe foarte bine la arta comicului. „The Invention of Lying” ar fi trebuit sa primeasca mai multa apreciere din partea publicului si a criticilor de film, intr-o perioada in care filmele de comedie tind sa se limiteze la constructii puerile si izbitor de asemanatoare.

Gen: Comedie, Romantic
Durata: 100 minute
Regizor: Ricky Gervais, Matthew Robinson