Anul apariției: 2022

Regia: Robert Eggers

Cu: Alexander Skarsgård, Anya Taylor-Joy, Nicole Kidman, Ethan Hawke.

Gen film: Acţiune, Aventuri, Dramă, Istoric, Thriller

Durata: 137 minute

Premiera în România: 29.04.2022

Dintr-o apocalipsă în alta. Trecem de pandemie, intrăm în război, dar nu se poate fără popcorn și un film bun. Lumea pare tot mai mult cu susul în jos, iar noi ne așezăm confortabil pe canapea, cu laptopul în brațe, un suc în mînă și înconjurați de snacksuri.

Filmul de autor „The Northman” al regizorului Robert Eggers, încă de la primele scene ne prezintă: dramă, supraviețuire, răzbunare, curaj și jertfă. Robert Eggers s-a făcut renumit pentru filmele sale cu note folclorice și tradiționale de fel. După succesele filmelor „The Witch” (2015) și „The Lighthouse” (2019), în 2022 și-a continuat șirul cu acest lungmetraj, epic, despre viața vikingilor, prin care redă și elemente autentice ale acestui neam „barbar”.

Filmul ne plasează în anul 895 d. Hr., undeva prin insulele Atlanticului de Nord. Protagonistul, prințul Amleth, interperat de actorul Alexander Skarsgård, este martor la omorul crud al tatălui său. Era un copil pe atunci care reușește să fugă de unchiul său și jură să-și facă dreptate: „Am să te răzbun tată, am să te salvez mamă, am să te omor Fjölnir!”  În jurul acestei replici se va contura drama lui Amleth. Crescînd se va transforma într-un barbar în toată firea, care va ucide, mînca și arde oameni.

Pentru acest scenariu tragic regizorul s-a inspirat din opera „Hamlet”, a lui W. Shakespeare. A actualizat povestea după stilul scandinav, care îi este specific de altfel și pe care publicul l-a remarcat și în filmele sale anterioare.

Din distribuția filmului fac parte, printre alții, și Nicole Kidman, în rolul mamei lui Amleth, Anya Taylor-Joy (Olga), Ethan Hawke (regele Aurvandil – tatăl lui Amleth).

Protagonistul Alexander Skarsgård este un actor suedez care pentru acest rol și-a antrenat fizicul cîteva luni de zile. Majoritatea scenelor sînt filmate cu o singură cameră, necesitînd foarte multă coordonare din partea actorilor pentru a fi realizate de la un capăt la celălalt. Costumele au fost realizate de Linda Muir, un designer canadian, care a vizitat numeroase muzee scandinave și a cerut sfaturi de la arheologi și istorici pentru a crea piese vestimentare originale și realiste. S-au folosit piei de urs, de lup și alte accesorii pentru a reprezenta autenticitatea fiecărui clan de vikingi în parte, dar și rangurile lor sociale.

Pe lîngă răzbunare, dragoste și conflict familial, filmul se centrează și pe delimitarea a două tipuri de pături sociale. Cea a bogaților, a avarilor mai bine zis, în care vikingii omoară oameni, copii și dau foc satelor pentru a le lua bogățiile, femeile și pămînturile, trăind regește. Cealaltă dimensiune este legată de pătura de jos, a sclavilor, care sunt nevoiți să îndure lupte, înjurături, batjocura celor de sus.