Schimb valutar. Regizorul Nicolae Margineanu impreuna cu scenaristul Tudor Voican au reusit sa realizeze un “Schimb valutar” de exceptie. Actorii principali ai filmului sunt Emil (Cosmin Selesi) si Aliona Munteanu. Povestea incepe astfel: Emil, un muncitor din mizil, se hotaraste sa isi paraseasca locul de bastina pentru a se stabili in Australia cu sotia si copilul, dupa ce acesta a fost concediat de la fabrica unde lucra. Reuseste sa vanda tot ce are, aduna toti banii intr- un saculet si pleaca la Bucuresti. Odata ajuns aici, acesta cade in capcana unui escroc pe nume Andi Vasluianu, si ramane fara niciun ban. Nu indrazneste sa povesteasca cele intamplate sotiei lui, drept pentru care o minte, spunandu- i ca pleaca sa munceasca in Germania si tot de acolo va continua sa faca aranjamente pentru emigrarea lor in Australia.

Lucrurile nu stau asa, Emil doarme prin spitale si parcuri bucurestene, apoi ajunge in garsoniera unei prostituate, Aliona Munteanu, cea care reuseste sa devina singura lui prietena. Munceste pe unde apuca si “poposeste” im fata caselor de schimb valutar, nadajduind ca il va gasi pe smecherul Andi. Dupa o lunga asteptare, il gaseste, il urmareste si il omoara. Personajul nu realizeaza ca, in aceste luni in care ramane in capitala, el se schimba foarte mult. Spre final reuseste sa isi de- a seama de acest lucru dar dintr-o data,  nu mai e omul care era altadata, a devenit o bestie. El insusi primeste aspectul unui smecher, unui escroc. Aliona, studenta la Drept si prostituata, totodata, izbuteste sa il povatuiasca pe Emil ca o avocata si sa se apropie de el printr- o noapte de amor, scena care era de asteptat intre actorii principali ai cinematografiei.

Cu priceperea si indemanarea regizorului, filmul reuseste sa scoata in evidenta realitatea romanesca si problemele care roiesc in jurul oamenilor in zilele de astazi. Pe mine, filmul m- a facut sa constientizez mai profund, lumea in care traim si ceea ce am ajuns sa fim din dorinta de avutie si putere.

„Schimb valutar” reprezinta cel mai greu job din ultima vreme, cu o prestatie foarte buna.

Stefana Pintilie