(SUPLIMENT, 8.00) RECENZIE / Mitch Albom – „Inca o zi”.

(CUZANET, Iasi, 15 decembrie) – Citi dintre noi nu ne-am dori sa mai petrecem o zi cu persoana iubita care a murit? Dar ce lectii am invata din aceasta intilnire? In ziua in care Chick Benetto, chinuit de rateurile vietii, se hotaraste sa se sinucida, se intilneste cu mama lui, decedata de opt ani. Acesta este subiectul celei de-a treia carti a lui Mitch Albom, „Inca o zi”, aparuta la Editura Humanitas in anul 2008, la pretul de 23 de lei.
Somer si falit, barbatul de 50 de ani, care a trait mereu in umbra tatalui, a devenit un alcoolic frustrat, parasit de sotie si de copii. Cu o cariera de baseballist ratata, cu o facultate neterminata, Chick apasa pe acceleratie si se izbeste cu masina de un turn de apa. Insa, pentru un om sortit esecului isi rateaza si propria sinucidere. Nu reuseste sa moara, asadar, mai incearca o data, intrind intr-un parapet. Se trezeste intr-un copac, iar in fata ochilor ii apare fantoma mamei. Reintilnirea ii da ocazia sa retraiasca momente ale copilariei si adolescentei, umbrite de divortul parintilor si plecarea tatalui. Regaseste cea mai draga fiinta din viata lui altfel decit o stia, mai blinda si mai nevinovata vis-a-vis de divortul dintre ea si tatal sau. Intre realitate si vis, dupa cea mai rivnita reintilnire, batrinul Chick hotaraste ca mai are pentru ce trai. Se duce acasa, isi face bagajele si se muta mai aproape de fiica lui. Asa reuseste sa ocoleasca o ultima greseala, aceea de a-si face fiica sa auda prea devreme: „Tatal tau a murit”.
„Inca o zi” este o carte cu un subiect fragil, despre cit de inutile sint regretele. O carte cu stafii, pentru ca „ce poveste de familie nu este o poveste cu stafii?”. Scrisa intr-un stil sentimental, prea feminin pentru un autor, scurtul roman al lui Mitch Albom este o lectie despre moarte si despre pretul prezentului. „«Mama ta a murit». Sper sa nu auziti niciodata aceste cuvinte. Sunt prea mari ca sa incapa in urechi”. O carte cu o simplitate dura, necodificata, accesibila oricui. / Laura Baban