Pe lîngă promisiuni de asfaltări și pungi cu făină, unii candidați electorali au plusat cu dedicații de la Guță, Salam sau alți maneliști.
Politicienii au tot încercat să fie pe ritm de la Traian Băsescu și pînă acum. Victoria lui din 2009 în cel de-al doilea tur (50,34%) a fost acompaniată de ritmurile muzicale ale lui Florin Salam din piesa „Hai Băsescu la putere”. Muzica a migrat și spre stînga spectrului politic. După un deceniu în care îl lăudase pe Băsescu, în 2019, Nicolae Guță a descoperit marele secret care l-a făcut să schimbe tabăra: „De vrei gustul fericirii, ștampilează trandafirii”.
Cîțiva ani mai tîrziu, poporul român s-a mai delectat cu playlist electoral intitulat „Campania prezidențială din 2024”. PNL şi AUR au fost acompaniați pe scena politică de manele proaspete: manelistul Dani Mocanu a lansat piesa „Generalul Nicolae Ciucă”, un fel de imn viral al candidatului PNL, care a avut 800.000 de vizualizări în 48 de ore şi a urcat pe locul doi în Trending pe YouTube. Cîntărețul este acuzat de conducerea unui grup infracțional organizat specializat în proxenetism, spălare de bani și trafic de persoane. Autorul a ținut să specifice, însă, că este „doar opinia mea” și că „nu are conotații politice”, probabil conștient că legea electorală cere ca astfel de reclame să fie declarate. Reacțiile au fost împărțite: unii fani au glumit că se apucă și ei să voteze, în timp ce alții l-au acuzat pe Mocanu că „s-a vîndut” politicienilor. Dacă acuzăm artistul că s-a vîndut, nu acuzăm și cumpărătorii pentru noua lor achiziție?
O altă prospețime de manea, fără coloranți artificiali (poate doar puțin galben), dar cu mulți conservatori, Tzancă Uraganu a lansat melodia „George Simion, un președinte model”. Scuze, am vrut să spun conservanți. „Rar se naște cîte-un om/ Cu stofă de campion/ Unul la un milion/ Om ca George Simion.” Și aceasta a depășit rapid 200.000 de vizualizări. În timp ce campaniile audio din alte state se mulțumesc cu jingles simandicoase, în România, videoclipurile electorale cu maneliști au disclaimer-ul „acest material este doar un act artistic”, în încercarea de a scăpa de rigori legale. Coordonatorul campaniei lui George Simion, Ștefan Avramescu, a spus pentru Europa Liberă că „în privința clipului la care faceți referire, acesta a fost făcut de autorul său din proprie convingere”, fără să precizeze de unde știe partidul convingerile lui Tzancă Uraganul.
Legea electorală din România (Legea 208/2015 şi Codul Electoral) reglementează strict propaganda în campanie. Orice mesaj electoral trebuie declarat, iar cheltuielile sunt limitate și monitorizate de Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) sau de Birourile Electorale. În principiu, un cîntec dedicat unui candidat poate fi considerat donație sau propagandă, deci ar trebui declarată. De aceea artiștii se grăbesc să le eticheteze drept „opinie artistică”, ca să nu încalce legea.
Reacțiile publicului au fost la fel de variate ca playlist-ul electoral. Fanii manelelor sau simpatizanții unor partide au luat clipurile în serios.
-„De ce ai ales să votezi cu el?”,
-„Am văzut că i-a făcut domnul Tzanca Uraganu melodie”.
Un vot în plus lui George Simion, adus de o altă strategie bună de marketing. Campania muzical-electorală a fost un spectacol în sine, la care marele public a plătit biletul cu ștampila.
Sursă foto: www.europafm.ro
Niciun comentariu