O scena de teatru muta, un decor de basm si o Cenusareasa de poveste. Cortinele se deschid si prima scena incepe. O frumoasa ca „desprinsa din basme” isi face aparitia. Pantofii de sticla, rochia de printesa, parul balai si coronita de cristale indeplinesc cerintele povestii.Deodata, parul se albeste, iar fata brazdata de riduri aminteste parca de intelepciunea bunicii si trupul prea firav te face sa-ti tii respiratia de frica sa nu o dobori. Cenusareasa de pe scena Teatrului National este depasita de varsta. Actori talentati, dar prea batrani. Actori tineri, dar lipsiti de talent. Acesta pare a fi scenariul despre viitorul Teatrului National.

Constantin Puscasu: „Avem colege foarte frumoase cu o prezenta scenica importanta”

Mai exista Ilene Cosanzene pe scena teatrului iesean, aceasta este intrebarea pe care au adresat-o reporterii CuzaNet, barbatilor de la Teatrul National din Iasi. Parerile, insa, au fost impartite. Sunt actori care s-au declarat mai mult decat incantati de colegele lor: „Sunt doua frumuseti in lumea teatrului: frumusetea fizica si cea actoriceasca, de a juca un rol. Aici, in general, punem accent pe frumusetea care rezulta din acea energie pozitiva care emana din firea colegelor noastre. Din punctul acesta de vedere, Teatrul National este foarte bine inzestrat. Avem colege foarte frumoase, cu o prezenta scenica importanta. Multe dintre colegele noastre au ca supliment si o frumusete fizica deosebita si aici ma refer laLivia Iorga, Ana Maria Rusu, Doina Deleanu, desigur mai sunt si altele, sustine Constantin Puscasu, actor al Teatrului National din Iasi.

Scenograful Dragos Buhagiar sustine parerea actorului Puscasu si afirma ca: „Actritele ar trebui sa fie in viata neutre si sa sclipeasca pe scena. Ana Seles este un icon de Ileana Cosanzeana: miniona, cu parul pana in pamant, auriu, superba, cu tenul alb. Oricum Ileana Cosanzeana poate fi si bruneta cu ochii albastri, un alt model poate fi si Julieta Szonyi”. Ion Sapdaru: „Ileana Cosaneaza sau Alba-ca-Zapada mi se par genuri detestabile” Pentru alti actori se pare ca modelul Ilenei Cosanzene incepe sa dispara. Viata celor din spatele personajelor pe care le interpreteaza este una lipsita de licoarea magica din basmul „Tinerete fara batranete si viata fara de moarte”. „In general, pentru mine nu sunt tipaje, Ileana Cosanzeana sau Alba-ca-Zapada mi se par genuri detestabile. Eu, ca regizor, nu sunt de acord cu actritele care sunt calde, placute, blonde. Totusi, o actrita celebra din teatru ar fi Valentina Seciu care, in afara faptului ca era o figura si o prezenta diafana avea foarte multi draci, fapt care a si caracteriza-o ca actrita. Istoria ne lasa marturii de actrite vulcanice cum ar fi Coana Bulandra, Marioara Voiculescu, Elvira Moculescu. E foarte greu sa identifici aceste Cosanzene ale secolului XX. E genul de actrita care nu imprima o cariera. E dragutica, frumoasa si cam atat”, detaliaza Ion Sapdaru, regizor de teatru.

Nici Petru Ciubotaru, actor al Teatrului National, nu vede in Cosanzenele secolului XX, actrite de succes, ba mai mult, el sustine ca: „Actritele, in acceptul teatrului adevarat intotdeauna au fost la fel din punct de vedere al structurii interioare. Faptul ca poarta o fusta mai lunga sau mai scurta, ca poarta rosu in loc de bleumarin, ca poarta parul taiat mai scurt sau mai lung, acestea sunt doar diferente infime. Cand ma gandesc la termenul de «actrita», la «adevarul» de actrita ma gandesc la acel interior pe care trebuie sa-l aiba si care exista de cand a inceput teatrul pe lume dar, evident ca si aspectul fizic conteaza”, marturiseste Petre Ciubotaru, actor la Teatrul National.

Criza economica in teatru

Lumea teatrului se confrunta cu o continua degradare, supranumita si „recesiune” de catre regizorul Ion Sapdaru, intrucat tot mai multi tineri care aleg calea teatrului nu sunt suficient de pregatiti pentru aceasta meserie. Printre cauze se numarafaptul ca salariul nu este deloc motivant ne spune si Hanura Condurache, actrita la Teatrul National: „Copilaria mea m-a determinat sa intru in teatru. Principalul motiv e unul subiectiv intrucatparintii mei suntactori, tatal meu a facut si regie. Salariul nu contribuie la alegerea acestei meserii daca ar fi fost asa ar fi trebuit sa fug de mult”.

O alta cauza „A scazut interesul pentru viata de actor de teatru, pentru ca de 20 de ani incoace, guvernele au batjocorit artistii prin lipsa atentiei asupra activitatii lor si asupra programului de protejare a lor printr-un program social. Nimeni nu s-a uitat cu drag la actori, dimpotriva, as putea spune ca, in general, cultura este lasata deoparte”, precizeaza, scenograful Dragos Buhagiar. Criza economica a atins pana si in garderoba personajelor de teatru. Desi nu aufonduri nici macar pentru recuzita necesara punerii in scena a spectacolelor somptuoase, acestia apeleaza chiar si la second-handuri: „Costumele depind de piesa, de autor. Daca hainele trebuie sa fie vechi, se apeleaza si la second-handuri. Cand este vorba de un personaj prezentabil improvizam si haine mai pretentioase. Nu cred ca se face rabat de la calitate, totusi e secretul creatorilor cum fac rost de materiale”, marturiseste actorul Constantin Puscasu. Desi pare ca aspectul fizic conteaza foarte mult, iar stereotipul ca haina il face pe om este doar pentru snobi, in lumea teatrului costumul contribuie la infatisarea unui personaj si prin el poti da stralucire oricui. O frumusete specifica teatrului, in care actrita care interpreteaza Cosanzeana sa nu ramana doar o frumusete care: „a fost odata ca niciodata”!

Andreea Axinte

Stefana Barbacariu