Ieri, 29 martie a.c., peste 50 de studenți, membri ai diferitor ligi și asociații ieșene au desfășurat o dezbatere publică despre Legea Internshipului, un proiect de lege care se află momentan la etapa de consultare publică, pentru a-și îmbunătăți reglementările și a atrage susținători. Discuțiile au avut loc începînd cu ora 18.00, în corpul R al Universității „Alexandru Ioan Cuza”, din Iași (UAIC). La dezbatere au participat prof. univ. dr. Carmen Crețu, prorector pentru studenți și absolvenți UAIC, lect. univ. dr. Bogdan Neculau, Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației UAIC și deputatul Costel Alexe.

Internshipul, răspunsul reproșurilor aduse școlii românești

Legea Internshipului a fost creată pe baza unui contract între student, universitate și compania ce oferă locuri de stagiere. Momentan, proiectul conține 31 de articole și prevede o un model de contract ca anexă la lege. Dezbaterea publică, intitulată „Realitate europeană, șansă românească” s-a axat pe latura practică a acestei legi. Cei prezenți au încercat să vadă care este locul universității în această ecuație. „Ce se reproșează școlii românești? Că nu prevede aplicarea celor învățate. Această lege ar veni în sprijinul Universității, care ar fi responsabilă de certificarea acelui intern”, consideră lect. univ. dr. Bogdan Neculau. Deputatul Costel Alexe este de părerea că eliminarea universităților din contract ar facilita procesul. „Nu toate universitățile au capacitatea Universității «Cuza», ceea ce ar îngreuna accesul studenților la internshipuri”, a argumentat deputatul. Soluția propusă de vicepreședintele Uniunii Studenților din România, Alexandru Bîndar, plasează universitatea în poziția de arbitru și judecător, care decide ce competențe trebuie să dobîndească studentul după finalizarea unui internship. Întrucît internshipurile sînt foarte diferite în funcție de companie și domeniu, cei prezenți au subliniat importanța unei comunități de firme, aprobate de Universitate, care să își ateste încrederea reciproc, iar certificatul de internship să aibă, în final, aceeași valoare.

Munca studenților, remunerată

Proiectul de lege prevede remunerea internilor cu un cuantum echivalent salariului minim brut pe țară și un program de muncă de maxim 8 ore pe zi. Deputatul Costel Alexe a contestat acest articol, fiind de părere că internii nu pot lucra o normă întreagă, fiind încadrați într-o structură de învățămînt. „De unde facem rost de bani? Bugetul nu prevede altfel de cheltuieli, iar alți funcționari publici fac 8 ore pentru un salariu minim brut. Ne-am gîndit că renumerația internilor să vină din partea angajatorilor care vor beneficia de niște facilități fiscale, în schimb”, a explicat deputatul. Unii studenții s-au pronunțat pentru o remunerație proporțională cu orele lucrate sau pentru oferirea unor burse și premii.

Participanții la dezbatere au semnalat nevoia unui certificat ce să ateste perioada desfășurării internshipului, activitățile și competențele acumulate și un calificativ stabilit după normele europene. Studenții au menționat că internii trebuie să aibă un mentor, iar intershipul să fie ulterior recunoscut de către Ministerul Muncii drept vechime în muncă.

Pe moment, proiectul de lege se află în perioada de consultații. După finisarea acestuia, deputatul Costel Alexe va depunde proiectul de lege în Parlament spre aprobare. Inițiativa Legii Internshipului este susținută de 23 de centre universitare din România.

Sursă poză: Princeton Blog