Blue Jasmine
Regia: Woody Allen
Cu: Cate Blanchett, Alec Baldwin, Peter Sarsgaard, Sally Hawkins
Anul: 2013
Durata: 98 min
Gen: dramă, comedie

„Blue Jasmine”, ultimul film al renumitului regizor Woody Allen, vine cu povestea tulburătoare a protagonistei cu același nume. Jasmine (Cate Blanchett) e o femeie obișnuită cu plăcerile vieții luxoase, locuind într-un cartier rezidențial al New York-ului, alături de soțul său, Hal (Alec Baldwin). Povestea se destramă însă într-un mod sfîrșietor de îndată ce Hal este acuzat de fraudă și este întemnițat. Jasmine oscilează între pumni de sedative și amintiri dureroase. Întrucît poliția îi retrage toate bunurile, femeia e nevoită să se mute la sora ei, Ginger (Sally Hawkins) care cîștigă bani împachetînd produsele alimentare într-un supermarket din San Francisco.

Deși regizorul schimbă fundalul tradițional newyorkez cu cel însorit din San Francisco, Woody Allen rămîne fidel temelor sale emblematice, precum diviziunea claselor sociale, imoralitatea financiară și egoismul. „Blue Jasmine” permite numeroase interpretări care vizează moralitatea. Filmul prezintă drama unei femei într-o stare de instabilitate emoțională extremă, iar regizorului îi reușește, ca întotdeauna, o conturare profundă a caracterelor feminine. Perla întregii pelicule o constituie prestația lui Cate Blanchett în rolul Jasminei, datorită căreia artistei i-a revenit Oscarul pentru cea mai bună actriță în rol principal. Jasmine e femeia ce-și construiește viața în jurul unui bărbat de succes, dar nu din dragoste pentru acesta, ci din convingerea că-l merită.

În comparație cu alte creații ale lui Woody Allen, precum „Midnight in Paris” sau „Manhattan”, povestea Jasminei e încărcată de multă deznădejde. Nici personajul lui Sally Hawkins, Ginger, atît de diferit de sora sa, Jasmine, nu reușește să echilibreze caracterul depresiv al peliculei. În pofida faptului că producția e încadrată în genurile comedie și dramă, filmul pare aproape lipsit de umor. Ca spectator, simți nevoie unei scîntei de speranță. Îți lipsește lejeritatea și sensibilitatea pe care le aștepți inevotabil de la Woody Allen.

Întoarcerea lui Woody Allen în Statele Unite, însă, după ce a filmat ultimele sale trei proiecte în Europa, nu va însemna, cu siguranță, doar „Blue Jasmine”. Regizorul de 76 de ani este deja autorul a peste 50 de pelicule, aproximativ cîte două în fiecare an.