9

Titlu: „Frozen”

Anul apariției: 2013

Gen: Animație, Aventură, Comedie

Distribuție: Kristen BellJosh GadIdina Menzel

Durată: 102 minute

Nu, nu vorbim despre încălzirea globală care ne amenință la tot pasul, dar nu facem nimic ca să nu ne mai stea subiectul pe cap. Și nu e nici poveste de adormit copii, deși scenariul are la bază basmul lui Hans Christian Andersen, „Crăiasa Zăpezilor”. Odată însă cu schimbările bruște în acțiunea filmului, „Frozen” are darul de a te băga în ceață încă de la început. Sau în zăpadă, dacă e să urmărim cu atenție povestea animată derulată pe marile ecrane din cinematografe.

Pentru că avem zăpadă. Multă, venită deodată, într-un mic regat în care pînă nu demult vara trona neîntreruptă. În același loc în care se desfășoară povestea a două surori, Anna și Elsa, despărțite în timpul copilăriei și izolate una de cealaltă în interiorul aceluiași castel pentru ca puterea magică a Elsei, aceea de a îngheța lucruri, să nu o rănească pe cea mai mică dintre ele. Punctul culminant dezvăluie o Elsa aflată în momentul încoronării, la trei ani după moartea părinților lor, dar care nu își poate ține în frîu magia cu care a fost înzestrată la naștere și aruncă iarna peste întreg regatul, părăsind mai apoi castelul. De aici pornește întreaga aventură a Annei, care pleacă în căutarea surorii sale pentru a o convinge să readucă vara peste micul orășel.

Filmul exploatează tema iubirii în cuplu, dar mai ales, pe cea în familie, care deturnează multe din ideile pe care ni le-am putea face despre deznodămînt în timp ce urmărim acțiunea. Deși surprind pe parcurs cu ramificările poveștii, cei din  studiourile Disney nu au putut ocoli și cîteva elemente clișeu. Ca în orice animație, întotdeauna există personajul care amuză la fiecare apariție: la fel se întîmplă și cu Olaf, omul de zăpadă haios creat de Elsa care ba se dezmembrează în bucățele și își caută neîncetat membrele, ba se topește la căldura vreunui șemineu, ori visează cu ochii deschiși la venirea verii, neconștientizînd care ar fi efectele vreunei raze de soare asupra lui.

Animația 3D are elemente de musical, pe care povestea își descurcă sau încurcă ițele după bunul plac al scenariștilor. Cadrele și muzica au ca sursă de inspirație răcoroasa Norvegie, de la care au fost împrumutate și redate sub formă de animație monumente naturale sau priveliști din Oslo, Trondheim sau Bergen. Nici trolii, vikingii și renii nu au fost ocoliți, intrînd de fapt în seria clișeelor arhicunoscute ale poporului norvegian.

„Frozen” nu „a înghețat” însă în topurile site-urilor web de recenzie, înregistrînd o urcare semnificativă de la lansarea lui, în noiembrie 2013 în Statele Unite și o lună mai tîrziu, în România. Pe Rotten Tomatoes, 89% din critici au fost favorabile, iar pe IMDb a obținut cu ușurință nota 8. Și nici nu este de mirare. Dacă tot am așteptat iarna și zăpada vreme îndelungată, măcar pe marile ecrane am putut să ne distrăm și să ne bulgărim în voie mai din timp.