Duminică, 21 noiembrie 2021, Asociația Studenților Jurnaliști (ASJ) Iași a organizat o dezbatere online despre provocările și efectele pandemiei asupra educației. Invitații care au vorbit pe această temă au fost psihoterapeutul și profesorul consilier școlar Mioara Claudia Rusu și psihologul școlar Irina Grosu.

Evenimentul a început la ora 15:00, cu o serie de întrebări legate de comportamentul copiilor față de școala online, despre cum sînt afectați elevii din punct de vedere educațional, dar și despre ce se poate face pentru a stopa răspîndirea coronavirusului, adresate psihoterapeutului Claudia Rusu. Pe baza acestor întrebări s-a discutat apoi despre pricipalele probleme în mediul de învățare online, precum lipsa calculatoarelor sau lipsa accesului la internet a elevilor care provin din medii defavorizate. „Era frustrant să te pregătești pentru cursuri și să ai doar cîțiva elevi la oră”, a mărturisit psihologul școlar Irina Grosu.

Apoi s-a pus în lumină rolul intervenției psihologice, precum și stresul sau depresia generate de pandemie. Cele două invitate au explicat că problemele emoționale ale copiilor au fost în special legate de anxietate, de stres sau chiar de depresie. Elevii timizi au avut foarte mult de pierdut din cauza școlii online, pentru că nu au reușit să mai interacționeze, să mai comunice sau să mai lucreze în echipă. Comunicarea a fost de la început cea mai afectată, iar prin lipsa ei copiii s-au izolat în totalitate, mai departe dezvoltînd probleme de socializare.

Următoarea discuție a fost despre plusurile pe care le-a adus pandemia în școala online, deoarece inevitabil au apărut și părți pozitive. „În școala unde predau eu, 80% dintre elevi sînt navetiști. Participînd la ore de acasă, le-a fost mult mai ușor pe timp de iarnă, în loc să mergă prin frig pînă la școală, acesta fiind un plus din punctul de vedere al elevilor. Din punct de vedere personal, mi-am putut flexibiliza programul mai bine, lucrînd de acasă”, a spus psihoterapeutul Claudia Rusu.

„Personal, mi-am dezvoltat competențele digitale în mod involuntar. Stînd acasă, au fost lucruri mai ușor de realizat, însă au avut și acestea cîteva costuri. Elevii mi-au spus că nu s-ar mai întoarce la școală fizic”, a completat psihologul Irina Grosu.

Pentru profesori, școala online a fost un „carnaval de sentimente” – de la epuizare, la frustrarea de a vorbi în fața calculatorului cu niște imagini, atunci cînd elevii refuzau să deschidă camerele. Au trecut prin schimbări majore, obositoare, chiar și prin probleme de sănătate cauzate de statul pe scaun pentru un timp îndelungat.

Atunci cînd au revenit la școală fizic, elevii nu depășiseră etapa școlii online. „Copiii mă percepeau ca pe un calculator, se comportau rece față de mine”, a explicat psihoterapeutul Claudia Rusu. Aceasta a mai adăugat că dependența de telefoane deja își spune cuvîntul, cînd li se atrage atenția se stîrnește sentimentul de furie, dar este nevoie de timp ca lucrurile să revină la normal.

Dezbaterea s-a încheiat cu un material prezentat de psihoterapeutul Claudia Rusu, despre capitalul psihologic – precizări despre situația pandemică, mai ales faptul că pînă la 30% din populația lumii poate fi afectată de stres, depresie, anxietate din perioada în care s-a impus carantina.

ASJ s-a înființat la 26 aprilie 2007 și este o organizație non-guvernamentală care are ca scop susținerea intereselor socio-profesionale ale studenților de la Facultatea de Litere, specializarea Jurnalism și Științe ale Comunicării, din cadrul Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași. De asemenea, promovează activitățile științifice și culturale ale studenților care fac parte din asociație. Periodic, ASJ organizează întîlniri și dezbateri, pe teme de interes, cum ar fi „Ce mai faci, profesore?”, dar dezvoltă și proiecte caritabile precum „Adoptă o scrisoare”, „Eu și cartea”.