Cu ocazia Zilei Culturale a Diversitatii, Asociatia „Societatea pentru Psihologie” a organizat ieri, 21 mai, conferinta „Aspecte psihologice ale diversitatii culturale”. Evenimentul s-a desfasurat de la ora 11.00, in Sala de Conferinte din din Corpul R al Universitatii „Alexandru Ioan Cuza” (UAIC) din Iasi.

„Educatia trebuie sa joace un rol de filtrare si de promovare a diversitatii”

Conferinta a fost structurata pe patru filiere teoretice: psihologie, religie, arta si literatura, iar primul care a deschis seria de prezentari a fost prof. univ. dr. Liviu Antonesei, de la UAIC. Acesta a analizat „implicatiile psihologiei in diversitatea culturala”, pornind in demersul sau de la diferentele de ordin fiziologic pentru a sublinia cauzele discriminarii.”Aceste diferente de ordin fiziologic nu sint importante. Nu trebuie sa fie importante, numai ca ele ajung sa fie asa, dar nu din motive naturale, ci tocmai culturale. Toti de aici sintem albi, dar ce s-ar intimpla daca am fi acum intr-o societate bazata pe instigare la discriminare rasiala? Am vedea ca aceste diferente fiziologice devin adevarate obstacole intr-o societate, nemaipermintind acea diversitate culturala”, a explicat acesta.

Un alt aspect adus in discutie de prof. univ. dr. Liviu Antonesei a fost importanta modelelor din viata indivizilor, atragind atentia asupra pericolului imitatiei totale, fara adaptarea la propria personalitatea a celor preluate. „Modele sint infinite, problema lor este calitatea. De aceea, educatia trebuie sa joace un rol de filtrare si de promovare a diversitatii. Existenta si influenta modelelor asupra noastra determina fatalitatea. Asta nu inseamna ca un copil trebuie sa fie crescut astazi in eprubeta. Nu. Nu trebuie sa dam aceeasi educatie tuturor, ci una adecvata pentru fiecare in parte”, a mai precizat acesta.

De asemenea, a atentionat si asupra faptului ca prin intermediul televiziunii, copilul este supus unei influente negative constante. „Oferta de modele din media este groaznica. Saracul copil nu poate vedea la televizor scriitori precum Eminescu sau Sadoveanu. Nu. El va sti, in schimb, despre divortul Columbenilor sau al lui Pepe cu Oana. In acest context, as fi fericit daca l-ar avea model pe Tiriac sau pe Mutu, dar ca jucator de fotbal si nu prizator”, a afirmat Liviu Antonesei.

Rolul artistului: „un senzor al starii societatii”

Gabriela Favu, profesor de religie de la Liceul Tehnoton, a pus problema diversitatii culturale din perspectiva religioasa, amintind de deschiderea catre muticulturalitate si de pastrarea identitatii proprii, individuale, in contextul unei expansiuni islamice. „Nu putem trai separati de ceilalti, nu putem progresa decit interactionind cu ceilalti, construind cu ei un dialog multicultural, interconfesional”, a declarat Gabriela Favu. In acelasi context, lect. univ. dr. Octaviana Marincas, de la Universitatea de Arte „George Enescu” din Iasi a afirmat ca „nu oricine poate fi un bun crestin, el trebuie sa aiba si o capacitate superioara de intelegere a acestei religii. In schimb, oamenilor de rind trebuie sa le transmitem informatii simple, trebuie sa ne adresam adecvat fiecarei categorii sociale in parte”.

Octaviana Marincas a amintit, in ceea ce priveste diversitatea culturala in arta, de rolul artistului in societate, in configurarea acesteia, caracterizandu-l drept un clarvazator prin sensibilitatea lui exacerbata. „Artistul este un senzor in ceea ce priveste starea actuala a societatii. El este cel care ne atrage atentia atunci cind lucrurile scapa de sub control, cel care striga la noi in acele moment. El are, am putea spune, capacitate premonitorie”, a explicat Octaviana Marincas.

In incheiere, profesorul Ilie Istrati, director al Societatii Culturale „Republica Romana”, a vorbit despre „virtutile si implicatiile literaturii in diversitatea culturala”.

Anul acesta, conferinta „Aspecte Psihologice ale Diversitatii Culturale” s-a aflat la cea de-a V-a editie.

Roxana MACIUCA