Vineri, 14 martie a.c., s-a terminat prima etapă a înscrierilor în clasa 0, începută pe 24 februarie. Conform Inspectoratului Şcolar Judeţean, pînă săptămîna trecută au fost înscrişi în clasa pregătitoare 8.058 de copii, Inspectoratul punînd la dispoziţia şcolilor aproximativ 8 500 de locuri. „În mediul urban sînt 3245 de cereri şi 4813 în rural. Raportînd la locurile disponibile şi cererile depuse în urban, aproape toţi copii au fost înscrişi”, a declarat inspectorul general, prof.dr. Camelia Gavrilă.

Pentru a putea face parte din clasa 0, toţi copiii de şase ani au trecut printr-o evaluare psihosomatică. În urma acestora, un număr de 80 de copii au fost înscrişi în clasa I, fără să fi urmat clasa 0, iar alţi 130 au nu au primit acceptul pentru a trece dincolo de grădiniţă în anul şcolar 2014-2015. „Sunt copii care vor sări peste clasa pregătitoare și vor intra în clasa I direct, alții au fost acceptați pentru clasa pregătitoare, iar aici e mai simplu pentru că este o zonă de trecere între grădiniță și activitățile mai complexe din școală, iar alții au primit recomandarea de a rămîne la grădiniță în continuare, urmînd ca dezvoltarea lor să permită mai tîrziu inserția școlară”, a adăugat inspectorul ISJ.

Admitere la clasa pregătitoare

Din punctul de vedere al evaluărilor, copiii au fost testaţi de 94 de consilieri, 75 de psihologi şi 19 logopezi, în perioada 22 feburarie – 12 martie. „Au fost făcute evaluări în manieră ludică, cu părintele alături de copil, fără a fi stresat, fără a da impresia că se pun etichete sau diagnostice. S-a putut vedea însă dacă există un nivel de dezvoltare psihologică, motrică, care să permită copilului integrarea în activitatea mai complexă, specifică școlii. Din această abordare ludică se desprindeau de fapt calităţile, competenţele, deprinderile copiilor şi posibilitatea de a se descurca la clasa pregătitoare sau la clasa I”, a precizat prof.dr. Carmen Gavrilă.

Clasa 0 plus 1

După ce au trecut de evaluarea psihosomatică, copiii au intrat pe listele unităţilor de învăţămînt ieşene. Ca şi anul trecut, în această primăvară părinţii au luat cu asalt cele mai bune şcoli din Iaşi, creînd astfel dezechilibre atît la nivelul şcolii cît şi la nivel de judeţ.

Cele mai solicitate uniţăţi care au nevoie de suplimentări de clase datorită numărului depăşit de cereri sînt Colegiul „Costache Negruzzi”, „Vasile Alescandri”, „Bogdan Petriceicu Haşdeu” şi „Otilia Cazimir”, şcoli care necesită încă o clasă. Cele mai multe cereri au fost depuse la Şcoala „Titu Maiorescu”, acolo unde este nevoie de o suplimentare cu alte două clase, pe lîngă cele şase deja existente.

Spre exemplu, la Colegiul „Negruzzi” din Copou, numai în prima etapă s-au înscris 119 elevi, numărul fiind depăşit cu cîteva zeci faţă de cel pus la dispoziţie. „Am propus trei clase și avem copii pentru patru, toţi fiind admiși din circumscripție. Avem 25 de locuri pentru o clasă, deci în total 75 de locuri disponibile și s-au înscris 119 elevi, deci nu mai avem locuri pentru etapa a II-a, ci dimpotrivă, mai avem elevi pentru a mai forma încă o clasă”, a precizat directorul colegiului, prof. dr. Elvira Rotundu. Conform acesteia, părinţii îşi aduc copiii aici pentru că sînt condiții specifice, mobilier adecvat, cadre didactice calificate, posibilitatea de a face after-school, există terenuri de sport, săli de sport sau spații în care să desfășoare și alte activități decît cele obișnuite.

Faptul că mulţi părinţi au dorit şcoli din circumscripţia de care nu aparţineau nu i-a determinat să renunţe la unităţile şcolare. Astfel, cei mai mulţi dintre aceştia au apelat fie la o schimbare de domiciliu, fie la viza de flotant. „Sînt mutaţii sau vize de flotant discutabile, uşor de controlat dacă s-ar face un organism care să poată verifica şi să fie mai multă seriozitate şi mai multă vigilenţă în acordarea acestor vize. Se creează dezechilibre între şcoli şi fluctuaţii în constituirea catedrelor, pentru că nu-i numai postul de învăţător, copii aceştia vor studia şi o limbă străină şi religie, deci implicaţiile sunt mai multe”, a adăugat inspectorul şcolar.

Mai puţine clase pregătitoare

Dacă sînt şcoli în care elevii sînt prea mulţi, Iaşul deţine de asemenea şi unităţi în care clasele puse la dispoziţie nu au fost ocupate.

În această situaţie se află şcoala „Ion Creangă” din Târgu Frumos ori „Ion Simionescu” din Iaşi, zona Galata. La cea din urmă, din cele şase clase propuse vor rămîne doar cinci, fiecare cu un număr de 25 de elevi. „Suntem o școală de cartier, dar cererea de înscriere este mare. Avem copii care vin și stau la bunici, care vin din străinătate, iar pe aceștia avem obligația să îi primim pentru că fac parte din circumscripția noastră. În cazul în care vor fi solicitări prea multe, peste numărul de locuri alocat, acei elevi se vor întoarce la școlile de care aparțin. S-au preconizat şase clase, după numărul de anul trecut. Anul acesta se pare că sunt mai puțini copii în circumscripție, de aceea Inspectoratul ne-au alocat doar cinci clase”, a declarat directorul şcolii, prof. Virginia Arghiropol.

Preşcolari în schimbul doi

Dar, ca şi în anul precedent, introducerea clasei 0 în cadrul şcolilor generale nu a luat în calcul şi problemele care urmau să apară. Una şi cea mai importantă dintre acestea este lipsa sălilor de curs. Printre soluţiile adoptate, directorii de şcoli vorbesc despre creşterea numărului de elevi dintr-o clasă, conform ISJ, fiind clase în care vor fi 35 de elevi şi clase cu 20.

Pe lîngă comprimarea numărului de şcolari, oficialităţile din educaţie au introdus şi ideea de învăţare după-amiaza. Inspectorul general, Carmen Gavrilă, a susţinut faptul că elevii de clasa 0 vor învăţa după-amiază cîte o jumătate de semestru, fiecare, în şcolile suprasolicitate. „Se merge pe clase perechi, care împart acelaşi spaţiu. Nu este cea mai bună variantă pentru şcolarul mic, dar este singura variantă posibilă.” De asemenea, conform acesteia, mai poate fi vorba şi de o altă soluţie, „părinţii îşi înscriu elevii la o şcoală, şi chiar dacă clasa funcţionează sub cupola respectivei şcoli, locul concret în care-şi vor desfăşura orele va fi la o şcoală alăturată”.

La Colegiul „Costache Negruzzi”, „în nici un caz nu vom scoate laboratoarele de biologie sau chimie. Orice părinte îşi doreşte ceva valoros pentru copil şi atunci te duci spre o şcoală bună, dar ce să facă biata şcoală, nici nu poate să dea examen sau testare la clasa pregătitoare”, a adăugat inspectorul.

Pe lîngă problema spaţiilor, apar probleme şi în rîndul cadrelor didactice. Colegiul „Negruzzi”, o şcoală foarte solicitată, are doar trei profesori titulari pentru învăţămîntul primar, iar pentru că se vor face în următorul an şcolar patru clase, va fi nevoie de un profesor suplinitor.

***

La nivelul judeţului Iaşi, după prima tură de înscrieri, s-au format aproximativ 390 de clase. Clasa 0 însă trebuie privită ca o „clasă de trecere”, conform profesorilor.
Cei care nu vor reuşi să intre la învăţătorul dorit sau la şcoala dorită, pentru că, deocamdată, intrarea la şcoală este asigurată, va urma etapa cealaltă, între 24 martie şi 4 aprilie, cînd va fi împărţirea pe clase unde nu va mai conta buletinul. „Dacă nu intră, preferă o întoarcere către învăţămîntul particular, mai costisitor, evident.” a precizat Carmen Gavrilă.

Deşi, la început părinţii nu au privit cu încredere noul proiect educaţional, motivînd că şcoala la ia copilăria prea devreme micuţilor, introducerea clasei 0 este un lucru benefic pentru societatea românească în condiţiile în care „România are cea mai bătrînă populaţie şcolară la debutul învăţămîntului obligatoriu din Europa”, conform fostului ministru al Educaţiei, Daniel Funeriu.

Ema SANDU
Elena ȘTEFAN